Du som betalar fakturor till Södertälje kommun kan välja att betala via autogiro. Du kan betala dina egna fakturor eller åt en annan person som är kund hos Södertälje kommun (t.ex. make/maka/sambo/föräldrar). Du slipper skriva in långa OCR-nummer.
Så fungerar autogiro
Autogiro innebär att vi skickar fakturan till dig som vanligt och när inbetalningskortet är markerat med ”makulerad” vet du att autogirot trätt i kraft och betalning sker automatiskt från ditt konto på förfallodagen. Du behöver se till att det finns pengar på ditt konto på förfallodagen. Mer information finns i blanketten ”Autogiroanmälan, medgivande”.
Anmäl att du vill ha autogiro
Du anmäler att du vill ha autogiro genom att fylla i blanketten ”Autogiroanmälan, medgivande”.
Du kan även beställa blanketten via telefon eller om du har frågor ring 08-523 28 18
Blanketten skickas efter underskrift till Södertälje kommun, Kommunstyrelsens kontor, Redovisning & Ekonomisupport, 151 89 Södertälje.
Ladda ner blanketten Autogiroanmälan, medgivande
Avsluta autogiro
För att avsluta ditt autogiro vänder du dig till din bank eller kontaktar Södertälje kommun, Redovisning och ekonomisupport tel. 08-523 028 18.
Kombinera autogiro med e-faktura
Du som har autogiro kan få din faktura skickad elektroniskt (e-faktura) till internetbanken istället för med pappersutskick. Autogiro fungerar som vanligt, pengarna kommer som tidigare att dras från ditt konto på förfallodagen. Anmälan gör du via din internetbank.