Autogiro och e-faktura

Om du vill kan du betala fakturor till Södertälje kommun med autogiro eller e-faktura.

 

Autogiro expand_less expand_more

Du som betalar fakturor till Södertälje kommun kan välja att betala via autogiro. Du kan betala dina egna fakturor eller åt en annan person som är kund hos Södertälje kommun (t.ex. make/maka/sambo/föräldrar). Du slipper skriva in långa OCR-nummer.

Så fungerar autogiro

Autogiro innebär att vi skickar fakturan till dig som vanligt och när inbetalningskortet är markerat med ”makulerad” vet du att autogirot trätt i kraft och betalning sker automatiskt från ditt konto på förfallodagen. Du behöver se till att det finns pengar på ditt konto på förfallodagen. Mer information finns i blanketten ”Autogiroanmälan, medgivande”.

Anmäl att du vill ha autogiro

Du anmäler att du vill ha autogiro genom att fylla i blanketten ”Autogiroanmälan, medgivande”. 
Du kan även beställa blanketten via telefon eller om du har frågor ring 08-523 28 18
Blanketten skickas efter underskrift till Södertälje kommun, Kommunstyrelsens kontor, Redovisning & Ekonomisupport, 151 89 Södertälje.

Ladda ner blanketten Autogiroanmälan, medgivande

Avsluta autogiro

För att avsluta ditt autogiro vänder du dig till din bank eller kontaktar Södertälje kommun, Redovisning och ekonomisupport tel. 08-523 028 18.

Kombinera autogiro med e-faktura

Du som har autogiro kan få din faktura skickad elektroniskt (e-faktura) till internetbanken istället för med pappersutskick. Autogiro fungerar som vanligt, pengarna kommer som tidigare att dras från ditt konto på förfallodagen. Anmälan gör du via din internetbank.

Elektronisk faktura – e-faktura från Södertälje kommun expand_less expand_more

Du som betalar fakturor till Södertälje kommun kan välja att betala via e-faktura. Du kan betala dina egna fakturor eller åt en annan person som är kund hos Södertälje kommun (t.ex. make/maka/sambo/föräldrar).

Du slipper skriva in långa OCR-nummer, alla uppgifter är redan ifyllda, och du bidrar till mindre pappersförbrukning genom att vi inte skickar ut pappersfakturor.
E-faktura kan användas av privatpersoner som har internetbank.

Så fungerar e-faktura

E-faktura innebär att vi skickar fakturan elektroniskt till din internetbank. E-fakturan innehåller samma uppgifter som dina tidigare fakturor och kommer med samma tidsintervall. Du kan då välja att godkänna betalningen direkt eller titta på fakturaspecifikationen innan du godkänner fakturan.

Säkerhet

Det är bara du  som kontoinnehavare som kan se e-fakturan via din internetbank.

Anmäl att du vill ha e-faktura

Anmäl att du vill ha e-faktura hos din internetbank. När du gör din anmälan ska du leta upp Södertälje kommun som betalningsmottagare. Är fakturamottagare annan än kontoinnehavare måste du fylla i det i din anmälan. Välj även en eller flera av de avgifter från kommunen som du önskar för e-faktura. Byter du bank måste ny anmälan skickas in (efter det att du har avanmält e-fakturan via din gamla bank). Du behöver även lämna en e-postadress om vi behöver kontakta dig.

Avanmälan e-faktura

Om du inte längre vill ha e-faktura från Södertälje kommun gör du avanmälan på din Internetbank. Avanmälan gäller alla dina e-fakturor hos Södertälje kommun. Om du byter bank måste du även då avanmäla e-fakturan via din gamla bank.

Kontakta oss

Har du frågor kring e-faktura är du välkommen att kontakta oss via e-post e-faktura@sodertalje.se