Ny eller ändrad in- och utfart
Om du saknar in- och utfart eller vill flytta eller bredda befintlig in- och utfart från din fastighet till en allmän väg som Södertälje kommun är väghållare för, behöver du söka tillstånd för detta hos kommunen.
Vad kostar det?
Du som fastighetsägaren står för kostnaden av byggnationen som Södertälje kommun utför. Du kan inte anlita egen arbetskraft för byggnationen. Själva ansökan kostar inget.
Efter syn på plats får du en offert av kommunens upphandlade entreprenör. Då får du veta kostnaden för nybyggnad av in- och utfarten, eventuell sänkning av kantsten och andra nödvändiga åtgärder.
Vid flytt av en redan befintlig utfart får du även veta kostnaden för eventuell rivning av den gamla utfarten som inte kan vara kvar.
Kriterier för ansökan
- Du får ha max en in- och utfart per fastighet. (Gäller både kommersiell och privat fastighet).
- Där in- och utfarten ansluter till Södertälje kommuns mark får in- och utfartens bredd vara maximalt 3 meter.
- In- och utfarten ska sträcka sig minst 6 meter in på fastigheten så att eventuellt parkerade bilar inte sticker ut på Södertälje kommuns mark.
- Murar, staket och häckar får vara maximalt 80 cm höga om de ligger 2,5 meter från in- och utfarten. Läs mer här: Håll sikten fri - Södertälje kommun
- Avståndet till övergångsställe, cykelöverfart eller korsning får inte vara mindre än 10 meter.
- Södertälje kommun är restriktiva med att bevilja in- och utfarter där bilen måste passera över högtrafikerad gata eller gång -och cykelbana.
- Kommunen är mycket restriktiv med godkännande av in- och utfarter som innebär förflyttning av elskåp, belysningsstolpar eller liknande. En individuell bedömning görs när din ansökan kommit in.
Södertälje kommun bedömer hur omgivningen påverkas
- Hur påverkar fungerar in- och utfarten med befintliga förutsättningar som eventuell gatuparkering och gatans karaktär.
- Hur fungerar in- och utfarten ur skötsel- och driftsynpunkt
- Hur hanterar du som fastighetsägare dagvattnet från in- och utfarten. Läs mer här: Ta hand om ditt dagvatten.
Varför måste jag ansöka om ny eller ändrad utfart?
Du behöver lämna in en tillståndsansökan för att kommunen ska kunna bedöma och ta ett bra beslut utifrån bland annat trafiksäkerheten i området. Dessutom är nya eller ändade in- och utfarter viktiga för planering och drift av våra kommunala vägar.
Utöver ansökan om in- och utfart kan du behöva söka andra typer av lov
- Bygglov: om du vill bygga exempelvis en carport, ett garage, ett staket eller liknande.
- Marklov: om du vill höja/sänka marknivån med mer än 0,5 meter eller om du vill gräva i marken.
Det här behöver du ha med i din ansökan om ny eller ändrad in- och utfart
- Måttsatt planritning för den nya in- och utfarten
- Karta med placering av den nya in- och utfarten
- Nytagen bild på den tilltänkta platsen för den nya in- och utfarten
- Befintlig in- och utfart ska finnas med på måttsatt planritning, karta och nytagen bild
Ansök via e-tjänst: Tillstånd för ny eller ändrad in- och utfart