Hölö tätort
Hölö tätort är ett stationssamhälle som började utvecklas vid anläggandet av järnvägen 1913. Tätorten har en blandad bebyggelse med huvudsakligen småhus. De äldsta delarna består av trävillor från 1910- och 20-talen med stora trädgårdar. Under 1930-talet byggdes flerbostadshus kring tågstationen. Längre upp i backarna finns småhus uppförda kring 1900-talets mitt, väl inpassade på mindre naturtomter. Längs Centralvägen finns några flerbostadshus från 1950-talet med industri- och affärslokaler i bottenvåningarna. I norra delen av Hölö finns några mindre industritomter samt en återvinningsstation. Den äldre bebyggelsens karaktär bör bevaras och vårdas.
I tätorten finns inget tydligt centrum, men förskolor, grundskola (F-9), bibliotek, livsmedelsbutik, en restaurang samt ytterligare några butiker och service finns utspridda i samhället.
Hölö tätort är utpekad som serviceort i Landsbygds- och skärgårdsstrategi för Stockholmsregionen, vilket innebär att byggandet särskilt bör riktas hit för att skapa ett serviceunderlag och möjligheter till utveckling på landsbygden. Kollektivtrafiken ska utvecklas och prioriteras i serviceorterna. I Regional utvecklingsplan för Stockholm (RUFS 2050) är Hölö också utpekat som sekundärt bebyggelseområde, vilket innebär att bebyggelse och verksamheter ska kompletteras inom eller i direkt anslutning till befintlig bebyggelse.
En mindre centrumbildning med torg, handel och service bör utvecklas, förslagsvis vid den nya tågstationen. I anslutning finns också möjlighet att komplettera med bostäder.
Planering pågår för bostadsutveckling i Wij, i norra delen av tätorten. Området är ett utredningsområde för bostäder, för att stärka Hölö tätort och erbjuda boende i ett tätortsnära läge. Utvecklingen medför dock att tätortsnära jordbruksmark tas i anspråk.
Kompletterande bebyggelse bör också tillkomma i passande lägen utmed Centralvägen, Kyrkvägen och Eriksbergsvägen med hänsyn till befintlig grönska och idrottsfunktioner.
En allmän park bör utvecklas i Hölö för att skapa ett rekreationsområde och mötesplats för invånarna. Hölö friluftsområde är utredningsområde för natur och friluftsliv. Det ligger i Österbyskogen som är ett populärt rekreationsområde och används för undervisning och lek av Hölöskolan och närliggande förskolor.
Kollektivtrafiken behöver stärkas för att skapa bättre förutsättningar för hållbart resande. En tågstation i Hölö tätort för pendel- eller regionaltåg skulle vara mycket positivt för tätortens utveckling. Om en tågstation blir aktuell motiverar det en utredning om bostäder och service kan utvecklas i det kollektivtrafiknära läget på natur- och jordbruksmarken väster om järnvägen. Utvecklingen bör prioriteras inom 700 meter fågelvägen från tågstationen i enlighet med Region Stockholms rekommendationer.
Kopplingarna till Järna tätort, Södertälje stad och Vagnhärad behöver stärkas med bättre kollektivtrafik samt gång- och cykelvägar för att öka tillgängligheten till service. När Ostlänken öppnar med nytt resecentrum i Vagnhärad (prel. 2035) är det särskilt viktigt att skapa god kollektivtrafikförsörjning för att stärka kopplingarna till Stockholm och Sörmland. När Hölö utvecklas behöver Sörmlandstrafiken ha en hållplats i området.
E4:an ligger öster om Hölö tätort och ger en god koppling till vägnätet, men utgör samtidigt en barriär mot havet som är viktig att överbrygga. Kopplingen mellan Hölö tätort och Åbynäsbadet vid Stavbofjärden behöver stärkas med trygga och säkra gång- och cykelvägar. Möjligheten att skapa fler kopplingar över järnvägen bör utredas, särskilt till natur- och rekreationsområdena väster om tätorten.
Trygga och säkra gång- och cykelvägar bör utvecklas för att koppla samman tätorten med byarna utmed Kyrksjön, Hölö kyrka och Åbynäsbadet. Gång- och cykelvägen på Lämbonäsvägen närmast järnvägen bör förlängas för att öka tillgängligheten ytterligare.
Hölö tätort är anslutet till det allmänna vattenledningsnätet. Avloppet ska kopplas till det allmänna avloppsnätet i Himmerfjärdsverket, vilket möjliggör nybyggnation i området, beroende på dricksvattenkapaciteten.
I Hölö tätort har den nya överföringsledningen för spillvatten kapacitet för ytterligare cirka 1 000 personer. Vattendistributionen i Hölö tätort klarar också mer kapacitet.