Södertälje stad

Södertälje är en medelstor stad med över 80 000 invånare. Staden har sitt ursprung i medeltiden och fick stadsprivilegier redan på 1300-talet. Det strategiska läget, mellan Östersjön och Mälaren samt som port in till huvudstadsregionen, var lika viktigt då som det är idag.

Södertälje stad har en dynamisk atmosfär där invånarna har nära till såväl Stockholmsregionens puls och arbetsmarknad som Södermanlands vackra naturområden, jordbrukslandskap och friluftsliv. Staden är en handels- och kommunikationsstad och knutpunkt för transporter med Europavägnätet, järnvägar och vattenvägar. Näringslivet domineras av två stora företag, AstraZeneca och Scania. Det finns en  stark entreprenörsanda med tusentals väletablerade  företag. Stadskärnan erbjuder ett rikt utbud av kulturverksamheter, restauranger och handel. Här finns även Tom Tits Experiment, högre utbildning och hotell. Därtill har staden ett rikt kultur-, förenings- och idrottsliv.

1800-talets badortsepok, byggandet av järnvägen och kanalen samt etableringen av verkstadsindustrierna under 1900-talet har präglat  stadens miljöer. Den skålformade topografin formar stadsbilden  med staden och kanalstråket i dalgången med utblickar mot skogsklädda höjder och mot vatten.

Bebyggelsen har tydligt avläsbara årsringar och består av många kulturhistoriskt värdefulla miljöer och byggnader med hög arkitektonisk kvalitet. Staden har dessutom en påfallande grön karaktär med många skogstäckta höjder, parker och gårdar som skapar gröna mellanrum  i bebyggelsestrukturen. Stadstallskogarna är särskilt viktiga ur ett ekologisk och rekreativt perspektiv. De är även betydelsefulla som spridningssamband i den regionala grönstrukturen.

Strategier för utvecklingen i Södertälje stad

Skapa attraktivitet, trivsel och trygghet expand_less expand_more

Särskilt prioriterade områden för värdeskapande utveckling är inom och i anslutning till Fornhöjden, Geneta, Hovsjö, Lina, Ronna och Saltskog. 
I dessa områden är det särskilt prioriterat att höja attraktiviteten genom platssamverkan, reparationer och renoveringar, utökad skötsel, belysningsprogram, nya lekplatser och andra insatser som allmänt stärker trivsel och trygghet. Det är också viktigt med god kollektivtrafik och närvaro av samhällsservice.
Områdenas långsiktiga attraktivitet kan också höjas genom kompletterande nybyggnation i deras direkta närhet, så kallade influensområden. Detta kan skapa incitament för investeringar av hög kvalitet i områdenas närmiljöer och bostadsbebyggelse. Dessutom kan det stärka den kommunala och kommersiella servicen i områdena, samt förbättra deras kollektivtrafik.

Utnyttja utvecklingspotentialen vid kollektivtrafikstarka lägen expand_less expand_more

En högre exploateringsgrad av bostäder och arbetsplatser kan vara lämpligt vid Södertälje stads kollektivtrafikstarka lägen.
 Dessa är Södertälje Syd, Södertälje Hamn, Östertälje station, Södertälje C och Södertörnsbanans station i stadskärnan, samt utmed de kollektivtrafikstarka busslinjerna Bus Rapid Transit.

Utveckla stadskvaliteter och samhällsresurser i hela staden expand_less expand_more

En av fördelarna med städer är intensiteten och närheten till olika typer av samhällsresurser, såsom kultur, idrott, lekplatser, parker och odlingslotter. Dessa ska finnas fördelade efter behov i hela stadens geografi.

Kommunala verksamheter såsom socialkontor, hemtjänst, LSS, vård- och omsorgsboenden med mera, ska finnas fördelade i hela staden utifrån de lokala behoven. 

I de västra delarna av Södertälje är det särskilt viktigt att offentlig mark avsätts för sportanläggningar och spontanidrottsplatser. I samband med förtätning och utveckling bör det undersökas vilka befintliga lokaler och grönytor som kan utvecklas till gemensamma mötesplatser för idrott och rörelse, och vilka nya som behöver tillskapas.

I de östra delarna av Södertälje stad finns behov av ytor för fritidsodling. Vi ska öka tillgängligheten för gång och cykel till sport och fritidsplatserna i östra delarna av Södertälje.

Lokaler och lägen för tillgänglig och synlig kulturverksamhet, främst bibliotek, ska finnas även i stadens ytterområden. I Brunnsäng skulle exempelvis ett lokalt bibliotek kunna lokaliseras.

Behovet av förskolor och skolor ska alltid utredas i tidigt skede vid utveckling av ny bostadsbebyggelse. Detta görs för att säkerställa behovet av lokaler samt förskole- och skolgårdar.

Det ska finnas möjligheter för arbetsplatser i miljonprogramsområden, men också i Pershagen, Ritorp och norra delarna av Brunnsäng.

Utveckla grönska, ekosystemtjänster och naturbaserade lösningar expand_less expand_more

I en växande stad behöver tillräcklig plats beredas för biologisk mångfald, rekreation och klimatanpassning. Vi ska undvika att exploatera grönområden som har stor betydelse för kommuninvånarnas rekreation. Utvecklingen i staden ska ske med hänsyn till stadstallskogarnas och åsbarrskogarnas höga natur- och rekreationsvärden och deras betydelse för lokala och regionala spridningssamband. De stadsnära skogarna är ofta gamla och utgör kärnan i den gröna infrastrukturen genom Södertälje stad.

Förbättra ljudmiljön i grönområden där behovet är som störst. Skapa stråk som kopplar till och binder samman grönområden med varandra, och eftersträva mötesplatser och möjlighet till aktivitet utmed dessa. Stärk de gröna kulturmiljövärdena i staden.

Grönområden ska vara tillgängliga och invånarna ska inom 300 meter från sin bostad ha tillgång till minst 0,5 hektar allmänt tillgängligt grönområde, med en ljudnivå på högst 50 decibel. Inom 1000 meter från sin bostad ska invånarna ha tillgång till minst 5 hektar allmänt tillgängligt grönområde, med en ljudnivå på högst 50 decibel.
Bostadsnära utemiljöer på kvartersmark ska vara minst 20 kvadratmeter per 100 kvadratmeter bruttoarea och cirka 1500 kvadratmeter totalt per bostadsgård eller friyta. Förskolor och skolor ska ha 40 kvadratmeter friyta per barn. Boverkets rekommendationer för skolornas utemiljöer är 30 kvadratmeter för grundskolor och 40 kvadratmeter för förskolor och en total storlek på minst 3000 kvadratmeter.

Sammankoppla stadens olika delar expand_less expand_more

På grund av ett i många fall glest gatunät och barriärer i form av stora vägar, järnvägar och industriområden har det skapats enklaver med svag fysisk integrering med resten av staden. Det är viktigt att underlätta för rörelse och flöden genom staden och mellan stadsdelar genom att skapa ett mer finmaskigt och kontinuerligt vägnät, i synnerhet för gång- och cykeltrafiken.

Skapa attraktiva och trafiksäkra stadsgator expand_less expand_more

Omvandla strategiskt viktiga vägar till attraktiva och trafiksäkra stadsgator där flera trafikslag (gång- och cykeltrafik, kollektivtrafik och nyttotrafiken) har särskilt god framkomlighet till viktiga målpunkter i staden.

Utmed stadsgatorna är det särskilt viktigt att även utveckla gröna kvaliteter, god belysning samt ytor för dagvattenhantering.    

Utveckla attraktiva entréer till Södertälje stad expand_less expand_more

Viktiga entréer att utveckla är mötet mellan Weda och Moraberg, mellan Holmfastvägen och Genetaleden, Vasa, och söder om trafikplats Hovsjö. Dessa bör ges en stadsmässig och attraktiv gestaltning.

Entréerna från vattenvägen in till Södertälje stad med särskilt fokus på Mälarkustens, Igelstavikens och Hallfjärdens stränder bör skyddas med hänsyn till deras kulturmiljövärden.

Bygg Södertörnsbanan för bättre regionala kommunikationer expand_less expand_more

Södertörnsbanan är en föreslagen järnvägskoppling för främst regiontåg mellan Järna och Flemingsberg via Södertälje centrum. Södertörnsbanan föreslås gå i en tunnel under Södertälje stad, och dess station i Södertälje stadskärna placeras på vardera sidan av kanalen för att knyta ihop staden över vattnet. 

Bygg ny passage under kanalen för bil- och busstrafik expand_less expand_more

För att skapa redundans, minska sårbarheten över Södertälje kanal för den nationella trafiken på Europavägarna samt för att minska trafikmängderna på Turingegatan och Stockholmsvägen finns ett stort behov av en ny passage för bil- och busstrafik under kanalen. Passagen ska förbinda Södertälje stadskärna med trafikplats Moraberg. Projektet är en statlig infrastruktur- och beredskapsangelägenhet.

Minska risken för översvämningar genom skyfallshantering expand_less expand_more

I staden och tätorterna där det är som mest tättbebyggt och hårdgjort kan skyfallet göra mest skada. Åtgärder som föreslås för att kontrollera vattnet och leda det till områden där det gör så liten skada som möjligt är: 

  • Skyfallsled: Utpekat stråk där vatten kan avledas vid en skyfallshändelse.
  • Skyfallsyta: Utpekat område där skyfall ska magasineras.
  • Styrning: En höjning av marknivån för att kontrollera vattenflödet.

Bäst är om vattnet kan ledas till Östersjön, Mälaren eller andra sjöar. I första hand ska samhällsviktiga byggnader prioriteras och framkomlighet på prioriterade vägar säkras. Generellt ska även åtgärder som reducerar hårdgjorda ytor i befintliga och nya miljöer genomföras och stora träd bevaras eller nya planteras.