De sydöstra stadsdelarna
Dela
De sydöstra stadsdelarna innefattar Rosenlund och Hagaberg, Fornhöjden, Glasberga, Viksängen, Östertälje och Igelsta.
De sydöstra stadsdelarna består övervägande av bostadsbebyggelse från tidigt 1900-tal och framåt, men här finns också Södertälje kyrkogård, mindre verksamhetsområden samt idrottsfunktioner. I området finns starka kommunikationer i form av Europaväg och Östertälje station med pendeltåg.
Riksintressen
Kommunikationer
- Befintlig farled: Mälarleden, Södertälje Igelsta – Västerås
- Västra stambanan
- Station Östertälje
- Väg E4
- Väg E20
Karta
Webbkarta för utvecklingen för de sydöstra stadsdelarna
Utvecklingsmöjligheter expand_less expand_more
Utvecklingsmöjligheter
Området har stor potential för utveckling med nya bostäder och verksamheter i framförallt Fornhöjden, kring Östertälje station och Viksängen som är centrala och kollektivtrafikstarka lägen. Ny bebyggelse kan också tillkomma utmed centrala stråk.
Genom området går de stora trafiklederna järnvägen, E4:an och Södertälje kanal. De är viktiga för att knyta samman regionen och hela landets transporter men utgör samtidigt stora barriärer och innebär buller, luftföroreningar och risker kopplade till farligt gods. Bullret innebär dessutom att många invånare i området saknar tillgång till större allmänna grönområden med god ljudmiljö. Det är därför viktigt att öka tillgången till sådana i framförallt Rosenlund, Hagaberg, Viksängen, Östertälje och Glasberga. Bullerdämpande åtgärder bör vidtas vid bullerkällarona vid utvecklingen av nya parker.
Utvecklingen ska bidra till att överbrygga barriärer och förbättra kopplingar för gång- och cykeltrafiken mellan stadsdelarna, till stadskärnan, till Östertälje station och till andra viktiga målpunkter.
Inom de sydöstra stadsdelarna behöver ett helhetsgrepp tas för hantering av spillvatten och dagvatten då det på flera platser finns begränsad kapacitet i spill- och dagvattenledningsnätet både inom stadsdelarna och nedströms dessa. I samband med exploatering behöver det utredas om mark behöver avsätts för rening och fördröjning av dagvatten. Befintliga ytor för magasinering av stora regn behöver finnas kvar eller ersättas av andra motsvarande ytor. Inom delar av Östertälje behöver kombinerat ledningssystem separeras, vilket medför att ytor för att rena och fördröja dagvatten behöver avsättas nedströms.
Rosenlund och Hagaberg expand_less expand_more
Rosenlund och Hagaberg
Rosenlund och Hagaberg har välbevarade tidstypiska villa-, radhus- och flerbostadshusområden från olika decennier som är kulturhistoriskt värdefulla. Det höga värdet ligger i de äldre småhusområdena från kring förra sekelskiftet och flerbostadshusbebyggelsen från 1900-talets första hälft. Kring förra sekelskiftet uppfördes flera offentliga byggnader i området såsom Södertälje kyrkogård, Södertälje sjukhus, Rosenborgsskolan och idrottsplatsen.
Södertälje kyrkogård är nästan fullbelagd och en utvidgning av Tveta begravningsplats är därför aktuell.
Den nya passagen under kanalen mellan Oxbacksleden och trafikplats Moraberg får en ny vägkoppling utmed Sagovägen i syfte att avlasta Erik Dahlbergs väg och stärka kopplingen mellan Rosenlund, Hagaberg, Östertälje och Europavägarna.
Fornhöjden expand_less expand_more
Fornhöjden
Fornhöjden byggdes på 1960-talet med flerbostadshus som varierar mellan tre och sju våningar. Området är tidstypiskt med hus i park, sparad naturmark, hällar och träd, och trafikseparerat. Fornhöjdens lokalisering på en höjd med sluttande naturslänter gör området svagt integrerat med resten av staden.
Fornhöjden är ett prioriterat område för värdeskapande utveckling.
Fornhöjden har stor potential till utveckling med fler bostäder, i synnerhet på befintliga markparkeringar och längs Fornhöjdsvägen. Den nya bebyggelsen ska bidra till att stärka kopplingen till Östertälje station, Rosenlund och Moraberg samt öka tryggheten.
Fornhöjden centrum är en viktig målpunkt med service och handel men som är i behov av utveckling och upprustning. Centrumet har en inåtvänd orientering och bör kompletteras med bostäder, service, kommunala och kommersiella verksamheter och en utveckling mot Fornhöjdsvägen för att få en större genomströmning av förbipasserande.
Det är viktigt att framtida utveckling bidrar med ökad variation av funktioner i området. Fler sport- och fritidsaktiviteter bör utvecklas särskilt för barn och unga.
Det är viktigt att gårdsmiljöerna samt grönytorna som omger husen bevaras då andel friyta per invånare i Fornhöjden är liten. De ekologiska spridningssambanden i området är också viktiga att värna. Bebyggelse i skogskanterna längs befintliga vägar kan prövas men behöver underordna sig platsens höga naturvärden. I anslutning till centrum finns även områden som är utpekade som lämpliga skyfallsytor och skyfallsleder för att minska risker för översvämning i området. Detta behöver beaktas i den fortsatta planeringen. Skolan och andra samhällsviktiga byggnader riskerar översvämmas vilket innebär att det är viktigt att åtgärder vidtas av fastighetsägaren.
Stadstallskogen som omger Fornhöjden har delvis mycket höga natur- och rekreationsvärden som behöver beaktas vid en utveckling av området. Delar av skogen bör tillgängliggöras för rekreation genom en utveckling av stråk och mötesplatser, medan andra delar är mer svårtillgängliga på grund av topografin. En utveckling med bostäder här bidrar också till att stärka befintliga områden i Fornhöjden och till att integrera Glasberga med Östertälje.
Glasberga expand_less expand_more
Glasberga
Glasberga består övervägande av villor som byggts under 2000-talet men även av radhus och en del flerbostadshus. I området finns fornlämningar och kulturhistoriskt värdefulla byggnader som är viktiga att värna, exempelvis Glasberga gård från 1600-talet. Väster om Glasberga finns jordbruksmark som ska värnas.
Området har liten potential till utveckling av nya bostäder. Den skogsbeklädda höjden norr om Glasberga har tidigare bedömts vara olämplig för en större bostadsexploatering på grund av områdets höga naturvärden, bristande kollektivtrafik, brant terräng samt endast en möjlig angöringsväg. Den skulle även innebära stor översvämningsrisk för Glasbergasjön och därmed det befintliga bostadsområdet i Glasberga.
Stadsdelen har generellt en brist på samhällsservice och en svag fysisk integrering med övriga staden, vilket ger relativt långa avstånd till handel, service och utbildning. Det är därför viktigt att stärka kopplingarna till omkringliggande stadsdelar, i synnerhet till Fornhöjden, Rosenlund och Östertälje station. Man bör tillskapa skolverksamhet i området som också är tillgänglig för elever från Fornhöjden och Östertälje. Skolan kan kombineras med hemtjänstverksamhet. Fler lekplatser och parker med god ljudmiljö behöver tillskapas i området.
Söder om Glasberga invid järnvägen planeras en våtmark för att rena vattnet som rinner ut i Glasbergasjön. I anslutning till våtmarken kan en park med promenadslinga, mötesplatser och insatser för ökad biologisk mångfald skapas.
Många tomter är till stor del hårdgjorda vilket innebär en utmaning för lokalt omhändertagande av dagvatten. I området behöver skyfallsytor, skyfallsleder och styrning av vattnet tillkomma för att minska riskerna för översvämning.
Viksängen expand_less expand_more
Viksängen
Viksängen består av flerbostadshus från tidigt 1950-tal, en del äldre villor samt ett mindre verksamhetsområde. Området med flerbostadshus har ett högt kulturhistoriskt värde och består av lamellhus och punkthus byggda runt Lindåstäppan, ett skyddat grönområde i områdets mitt. Stadsdelen ligger vattennära med gångväg till Östertälje station och kanalpromenad till stadskärnan.
Det finns stor potential för nya bostäder utmed kanalen mellan Karlsvik och Viksängsleden.
Verksamhetsområdet har stor potential att omvandlas till en stadsmiljö med nya bostäder samt kontor som förbättrar kopplingen mellan Östertälje och stadskärnan. Den nya kontorsbebyggelsen kan skapa ett bullerskydd mot järnvägen och Europavägarna och ska gestaltas med stor omsorg. Vid en utveckling av området är det viktigt att det tillkommer offentlig service, ytor för rekreation samt mötesplatser.
Viksängsvägens passage under järnvägen bör förbättras och bidra till att bättre sammanlänka Karlsvik och Viksängen för gång- och cykeltrafik. Ytterligare en passage över järnvägen utmed sträckan mot Östertälje station bör utredas.
Östertälje expand_less expand_more
Östertälje
Östertälje består övervägande av äldre villor på relativt stora tomter med trädgårdar, förgårdsmarker och sparad naturmark. Gatorna är smala och anpassade efter topografin. Här finns även radhusområdet Hästhagen och några mindre grupper med radhus och mindre flerbostadshus i närheten av stationen och Glasbergavägen. Igelsta gård är ett sommarresidens från tidigt 1900-tal där byggnader och trädgård av dåtida känd trädgårdsarkitekt samspelar som en helhet. Området är en grön lunga mellan Hästhagen och stationen och har kulturhistoriska värden som är viktiga att bevara.
Östertälje station är en viktig kollektivtrafiknod med pendeltåg, busstorg och infartsparkering. Stationsområdet har stor potential att utvecklas till en tät och levande stadsmiljö med bostäder, ett stadsdelscentrum med torg, service och handel samt förbättrade gång- och cykelvägar. För att minska spårområdets barriäreffekt behöver gångpassagen under järnvägen förbättras och breddas. Detta skulle stärka områdets koppling till vattnet och Korpuddsparken. Ytterligare en passage över järnvägen utmed sträckan mot Viksängen bör utredas. Stationsområdet ska utvecklas så att det underlättar för omstigning mellan olika färdmedel utifrån “hela resan-perspektivet". Busstrafiken till omkringliggande stadsdelar bör förbättras, särskilt till Ritorp och Viksberg via Södertälje. En mobilitetshubb kan inrymma olika funktioner som minskar behovet av att resa med egen bil. Placeringen av infartsparkeringen och antalet platser på denna bör utredas för att få till en effektivare markanvändning.
Det är viktigt att öka orienterbarheten i området samt stärka kopplingarna till omkringliggande stadsdelar. Kopplingen för gång- och cykeltrafiken till Fornhöjden behöver göras kortare och tryggare. Grödingevägens funktion som centrumstråk ska stärkas och utvecklas med ny bebyggelse med entréer och verksamheter mot gatan för en ökad stadsmässighet och på så sätt knyta Östertälje närmare centrala Södertälje.
För att minska risken för översvämning bör skyfallsleder längs Kinandervägen, Rännilsvägen och Bäckavägen ner mot kanalen utvecklas samt en skyfallsyta längs Grödingevägen strax norr om stationen.
Igelsta expand_less expand_more
Igelsta
Igelsta består av äldre småhusbebyggelse samt ett större område som är under utveckling med cirka 500 lägenheter i flerbostadshus och radhus. I stadsdelen finns också småbåtshamn, grundskola och Korpuddsparken som är en viktig målpunkt för hela Södertälje. Tillgängligheten till och från Igelsta med cykel är god. Genom cykelbanor utmed bland annat Grödingevägen, Nynäsvägen och kanalstråket ges goda förutsättningar för arbetspendling med cykel.
I den södra delen av Igelsta finns möjligheter för utveckling av rekreation och idrott.
Området vid Östertälje IP har potential att utvecklas till ett sport- och idrottskluster i ett kollektivtrafikstarkt läge. Området utreds för utveckling av nytt badhus och här finns också möjlighet för ny grundskola samt en utökning av befintlig skola. Avvägningen mellan skol- och idrottsändamål behöver studeras vidare i fortsatt planering. Befintliga idrottsytor kan omdisponeras för att uppnå en mer effektiv markanvändning. Det långsträckta området mellan järnvägsspåren och Gärtunavägen är inte lämpligt för bostäder utan bör utvecklas med ytterligare ytor för idrott och skoländamål. Området öster om gång- och cykelbron är lämpligt för professionell eller semiprofessionell odling och växthus.