Södertälje stadskärna

Södertälje stadskärna innefattarNorra delen av stadskärnan, Torekälla, Centrala stadskärnan, Östra delen av stadskärnan och Södra delen av stadskärnan.

Södertälje stadskärna ramas in av trädbeklädda åsar och präglas av sitt vattennära läge vid Södertälje kanal. Stadskärnan är en samlingspunkt för service, kultur och handel med betydelse för hela kommunen och storregionalt. Det är en historisk stadskärna med anor från medeltiden och med en varierad bebyggelse från olika epoker. 1600-talets rutnätsplan präglar fortfarande de centrala delarna. Här finns stadens äldsta bevarade byggnad, Sankta Ragnhildskyrkan, 1800-talets stadsmässiga stenhus, efterkrigstidens högkvalitativa modernism samt bebyggelse från vår tid.

 

Riksintressen

Yrkesfiske

  • Sjö: Mälaren

Kommunikationer

  • Befintlig farled: Mälarleden, Södertälje Igelsta – Västerås
  • Centrumbanan (Södertälje hamn – Södertälje centrum)
  • Station Södertälje centrum

Karta

Webbkarta för utvecklingen av Södertälje stadskärna

 

Utvecklingsmöjligheter expand_less expand_more

Södertälje stadskärna ska utvecklas med stöd i styrdokumentet ”Vision för Södertälje stadskärna” för att bli en storregional destination för handel, aktiviteter och kultur. Kulturverksamheter såsom teatrar, konserter, biografer, museer och konstgallerier ska ge förutsättningar för liv och rörelse under större delen av dygnet, och kulturutbudet ska vara synligt och tillgängligt i markplan. S tadskärnans kulturscener bör kompletteras med ytterligare en större scen som också kan fungera som kongresshall eller liknande. Stadskärnan ska vara en attraktiv och trygg plats för såväl invånare som besökare, och vara en mötesplats där människor från olika bakgrunder kan mötas. Närvaron av Scania och AstraZeneca i direkt anslutning till stadskärnan skapar bättre underlag för såväl handeln som besöksnäringen.

Stadskärnans kvaliteter med en tydlig stadskaraktär, avläsbara årsringar och många byggnader med höga kulturmiljövärden ska värnas. Vattenkontakten och utblickarna vid Maren, Mälaren och Södertälje kanal ska stärkas och nya kanalpromenader utvecklas. Stadskärnans gröna kvaliteter med attraktiva parker, grönområden och träd ska lyftas fram ytterligare. Idag medför buller att många invånare i området saknar tillgång till större allmänna grönområden med god ljudmiljö. Det är därför viktigt att förbättra tillgången till sådana i hela stadskärnan.

Biltrafiken ska i första hand ledas runt och utanför stadskärnan för att minimera söktrafik. En ny passage under kanalen minskar sårbarheten i trafiknätet och gör att delar av trafiken kan ledas om från Birkakorset. Nya mobilitetslösningar ska minska behovet av mark- och gatuparkering. Södertörnsbanans station ska förbättra stadskärnans kopplingar storregionalt och bidra till att sammanlänka stadskärnan över kanalen med uppgångar på vardera sida om denna. Befintliga öst-västliga överfarter ska förbättras för gång- och cykeltrafiken, exempelvis över Mälarbron. Nya fasta överfarter bör tillskapas.

Fler människor ska ges möjlighet att bo i eller nära stadskärnan, och det finns stor potential att utveckla området med nya bostäder. Ett större befolkningsunderlag och fler arbetsplatser skapar förutsättningar för en utbyggd kollektivtrafik och andra mobilitetslösningar.

Stadskärnan ska växa i flera nya riktningar och dess olika delar sammanlänkas på ett bra sätt, i synnerhet för gång- och cykeltrafiken. Den norra delen av stadskärnan ska fortsätta utvecklas som ett forsknings- och kunskapskluster, och ny bebyggelse ska tillskapas längs med kanalen och där den överbryggar gränsen mot centrala stadskärnan. Torekälla ska bli stadskärnans naturliga förlängning västerut, där en tydligare centrumfunktion och mötesplats bör skapas. På den östra sidan av kanalen utvecklas en tätare stad, och kanalrummet får därigenom en mer central plats i stadskärnan. Söderut ska Nyköpingsvägen omvandlas till en attraktiv stadsgata med ny blandad bebyggelse och offentliga rum av hög kvalitet. På så sätt knyts stadskärnan också närmare med Södertälje Syd.

När stadskärnan växer ökar behovet av lokaler för kommunala verksamheter i form av bland annat socialtjänst, förskolor och lekplatser. Det vore även önskvärt med en central och tillgänglig gymnasieskola lokaliserad till stadskärnan.

Vid förtätning inom stadskärnan behöver kapaciteten i delar utökas för VA-ledningsnätet (vatten, spillvatten och dagvatten) och anläggningar för att klara en högre belastning. För andra delar är kapaciteten i VA-ledningsnätet inom och nedströms stadskärnan osäker och omfattningen av åtgärder behöver utredas i mer detalj.

Generellt inom stadskärnan finns inte kapacitet i dagvattennätet för att avleda dagvatten från nya hårdgjorda ytor. Det krävs först att dagvatten renas och fördröjs inom fastighetsmark. Inom vissa områden behöver dagvatten särskilt utredas för att säkerställa att det kan avledas utan negativ påverkan på bebyggelse och infrastruktur.

Norra delen av stadskärnan expand_less expand_more

Norra delen av stadskärnan består av många bostadshus men också en stor mängd arbetsplatser i form av kontor, hotell, Kungliga Tekniska Högskolan och Södertälje Science Park. Här återfinns också stadens mest besökta besöksmål, Tom Tits Experiment. Stadsdelen har god tillgång till kollektivtrafik i form av buss, och det finns direktbuss mellan stadsdelen och Liljeholmen i Stockholm .

Vid Västra Mälarehamnen finns kontor och hotellverksamhet. Längre norrut finns markparkeringar och parkeringsdäck som ska utvecklas med ny bebyggelse och en upprustning av kajen för att förstärka kopplingen med vattnet och skapa en nordlig slutpunkt för stadskärnan. Utvecklingen behöver ta hänsyn till AstraZenecas närliggande Seveso-klassade anläggning som hanterar och förvarar kemikalier.

En framtida målpunkt är Gjuteriet, en före detta industrifastighet som iordningsställs för att kunna inrymma nya verksamheter, förslagsvis med inriktning mot kultur.

Markparkeringarna på fastigheterna Spinnrocken och Separatorn har ett strategiskt läge på gränsen till den centrala stadskärnan. Dessa ska utvecklas med ny bebyggelse som ska syfta till att koppla samman områdena med varandra, aktivera Storgatan och bidra till ökad trygghet. Det är viktigt att man i samband med utvecklingen planerar för bra mobilitetslösningar samt hanterar risker med ökade trafikflöden och partikelhalter.

Tillgången till natur- och grönområden är begränsad och är något som behöver förstärkas i framtida utveckling.

Torekälla  expand_less expand_more

Torekälla har en relativt småskalig och varierad småhus- och flerbostadshusbebyggelse från sent 1800-tal och tidigt 1900-tal, samt kvarter med modernistisk flerbostadshusbebyggelse. Här finns även hotellverksamhet. Stadsdelen har en påfallande grön karaktär i kvarter och gaturum.

I Torekälla finns viss potential till ny bostadsbebyggelse. Vid en utveckling av området ska dess höga kulturhistoriska värden värnas och skyddas. Det är också viktigt att grönstrukturen värnas och att innergårdar inte görs till hårda ytor. Stadsdelen bör utvecklas med fler parker, lekplatser och mötesplatser. Det finns också potential att etablera ett lokalt centrum med torgbildning för att förbättra stadsdelens tillgång till service.

Oxbacksleden är en av stadens mest trafikerade vägar och fördelar trafik till många olika stadsdelar. Den utgör en barriär mellan Torekälla och övriga delar av stadskärnan. Den nya passagen under kanalen mellan Oxbacksleden och trafikplats Moraberg kan medföra större trafikflöden på Oxbacksleden. Den nya trafiksituationen och hela Oxbacksleden bör därför ges en stadsmässig utformning där grönskan samt gång- och cykeltrafiken ges särskild uppmärksamhet för att vägens barriäreffekt inte ska förstärkas ytterligare. 

Centrala stadskärnan expand_less expand_more

Centrala stadskärnan

Den centrala stadskärnan har tydliga årsringar från 1700-talet till idag med en blandad bebyggelse bestående av bostadshus, affärshus, institutionsbyggnader samt industrier. En viktig mötesplats är Stora Torget som är ett resultat av 1600-talets rutnätsplan. Söder om torget utmed Storgatan finns en sammanhållen modernistisk miljö. Bebyggelsen håller generellt en hög kvalitet i arkitektonisk gestaltning och materialval. De olika årsringarna håller en relativt jämn skala och betonar den karaktärsbärande topografin.   

Stadsdelen har god tillgång till kollektivtrafik i form av buss, och det finns direktbuss mellan stadsdelen och Liljeholmen i Stockholm .

I centrala stadskärnan finns stor potential till nybyggnation i Lunakvarteren där dagens galleria från 1970-talet ska omvandlas till stadskvarter med nya gatudragningar. Kvarteren ska få ett stort antal nya bostäder, handel, service och kultur som aktiverar kvarterens markplan och ges en synlig och tillgänglig placering.

Storgatan är en gågata som utgör den kommersiella pulsådern genom den centrala stadskärnan. Tvärgatorna till Storgatan bör utvecklas för att uppmuntra till mer rörelse mellan stadskärnans olika delar. Storgatan passerar under Turingebron som utgör en gräns för var dagens stadskärna uppfattas sluta. För att koppla samman den centrala stadskärnan med den norra delen av stadskärnan är det viktigt att minska Turingebrons barriäreffekt och att förbättra Storgatans fortsatta koppling norrut. Särskilt fokus bör läggas på området under och i direkt anslutning till Turingebron som bör göras attraktivt och tryggt för gång- och cykeltrafikanter.

Nygatan ska utvecklas från en gata som domineras av bilar, till ett stråk med mer grönska och där gång- och cykeltrafiken prioriteras. Kopplingen till bebyggelsen västerut bör förbättras med hänsyn till de stora höjdskillnaderna som separerar området från gatan. Inom området finns potential för försiktig förtätning och möjlighet till utveckling av befintliga och nya platsbildningar och stadsrum.

Köpmangatan är ett viktigt kollektivtrafikstråk med en stor mängd busstrafik. Köpmangatan bör kompletteras med mer grönska och flera mindre platsbildningar för att ändra karaktären från storskaligt trafikrum till mer av ett kvalitativt stadsrum.

Orionkullen och markparkeringen söderut ligger strategiskt vid kanalen och ska utvecklas som publika platser med service och vyer mot kanalen och Kusens backe. På Orionkullen ligger några av stadens äldsta byggnader som ska värnas.

Området kring sjön Maren är ett av stadens viktigaste offentliga rum. Marenplan rustas upp med ny markbeläggning, vattenspegel och nytt möblemang. Kajerna kommer att renoveras och förses med nya promenadbryggor längs vattnet. En ny hotellverksamhet med publika bottenvåningar kommer att skapa liv och rörelse samt koppla samman Maren med Köpmangatan. Söder om Marenplan kommer Slussholmen utvecklas till en   ny vattennära stadspark. Parken kommer inkludera faciliteter som lekplats, amfiteater och restaurang.

Östra delen av stadskärnan expand_less expand_more

Östra delen av stadskärnan

Östra delen av stadskärnan har främst småhusbebyggelse men inkluderar även platser som Södertälje sjukhus, Södertäljehallen, Biologiska museet, det populära rekreationsområdet Kusens backe och badhuset Sydpoolen. Bostadsbeståndet är varierat sett till hustyper och upplåtelseformer.

Området har goda kommunikationer med buss, och här finns direktbuss till Liljeholmen i Stockholm.

Östra delen av stadskärnan har stor potential för utveckling av nya bostäder och verksamheter i kollektivtrafikstarka lägen.  Utvecklingen ska bidra till att skapa levande stadsmiljöer och utvidga stadskärnan österut över kanalen.

Birkakorset är Södertäljes mest trafikerade korsning vilket medför buller och dålig luftkvalitet. Detta påverkar särskilt miljökvalitetsnormen för PM10. Med en ny passage under kanalen kan delar av trafiken ledas om från Birkakorset. Minskade trafikflöden ger förutsättningar för mer grönska och utvecklad gång-, cykel- och kollektivtrafik på Stockholmsvägen, Birkavägen och Erik Dahlbergs väg. Korsningen ska utvecklas med nya bostadshus med lokaler i bottenvåningarna. Den ska bli en välkomnande entré till stadskärnan och inbjuda till folkliv. Den ska dessutom hjälpa till att stärka det strategiska sambandet från den västra sidan av kanalen och mot Weda.

Erik Dahlbergs väg är en allékantad gata som är hårt trafikerad och behöver utvecklas med ökad trafiksäkerhet för gång- och cykeltrafiken.

Birkavägen ska omvandlas till en mer stadsmässig gata genom varsam förtätning med ny bebyggelse och utvecklad grönska.

Kusens backe är ett värdefullt rekreationsområde med stadstallskog och mycket höga naturvärden som är viktiga att värna. Kusens backe och området kring idrottsplatsen ska stärkas som idrotts- och rekreationskluster och kopplingarna till stadskärnan bör stärkas för att öka tillgängligheten. Området har en viktig roll också för att sänka temperaturen i staden sommartid. Även grönstråket söder om Kusens backe är en stadstallskog och ett viktigt spridningssamband som bör värnas.

Utmed kanalen går ett parkstråk från Kusens backe till Bergvik och vidare mot Ragnhildsborg. Parkstråket bör utvecklas för att bli än mer attraktivt, tillgängligt och sammanlänkat med nya parkfunktioner, utsiktsplatser, aktiviteter och mötesplatser. Det bör undersökas om en uteservering kan tillskapas utmed sträckan. Utmed stråket ligger Lagmansparken som bör utvecklas med ännu bättre utblickar mot kanalen och den centrala stadskärnan, och bättre förutsättningar för gång- och cykeltrafiken genom att Lagmansvägen stängs av för biltrafik mellan Rosenborgsgatan och Östergatan.

Södertälje sjukhus har en viktig roll i kommunen och södra delarna av regionen och ska ges goda möjligheter till långsiktig utveckling, med möjlighet till förädling av befintliga markytor och anskaffning av nya vid behov. En möjlig riktning för sjukhusets utveckling är österut utmed Stockholmsvägen eller åt sydost. Med en av Södertörnsbanans uppgångar vid Södertälje sjukhus skulle tillgängligheten för besökare och personal förbättras. Restiden mellan Södertälje sjukhus och Huddinge sjukhus skulle vara cirka 12 minuter.

Området runt Sydpoolen bör utvecklas till en levande stadsmiljö och få bättre kopplingar till övriga delar av stadskärnan. Badhuset kan utvecklas på platsen, alternativt kan området omvandlas med ny blandad bebyggelse vid en eventuell flytt. Platsen kan också bli en viktig målpunkt för kultur och besöksnäringen, exempelvis med en ny konsert- och kongresshall.  

Södra delen av stadskärnan expand_less expand_more

Södra delen av stadskärnan

Södra delen av stadskärnan har blandad bebyggelse i olika skalor, åldrar och stilar. I området finns bland annat Södertälje stadshus, Södertälje stadsscen, Södertälje brandstation och stationsbyggnaderna vid Södertälje Centrum. Området har ett mycket strategiskt läge med omedelbar närhet till serviceutbud och stark kollektivtrafik.

Södra delen av stadskärnan har stor potential för utveckling med cirka 600 nya bostäder samt verksamheter. Nyköpingsvägen ska omvandlas till en attraktiv stadsgata med lokaler i bottenplan, plats för gång-, cykel- och kollektivtrafik, samt mer gröna värden. Den ska bli en välkomnande entré till stadskärnan och inbjuda till folkliv. Området längs Nyköpingsvägen ska utvecklas med bostäder, kontor, verksamheter, ett parkeringshus, samt fler offentliga rum av hög kvalitet. För att utvecklingen ska kunna genomföras behöver Södertälje brandstation flyttas.

Centralstationen ska utökas och utvecklas till en modern nod för resande lokalt och storregionalt. En ny stationspaviljong med spärrlinje ska byggas, nya välkomnande och trygga platsbildningar tillskapas, och gång- och cykeltrafiken prioriteras.