På den här sidan kan du som fritidshusägare i Stadan och Nabben läsa om vad som gäller efter att detaljplanen vunnit laga kraft och det arbete som pågår i området.
Fritidshusområdet Stadan Nabben står inför en omvandling till ett permanentboendeområde. Under 2022 vann den nya detaljplanen laga kraft.
Entreprenören Styrhytten AB har efter upphandling anlitats för att genomföra planerade åtgärder rörande VA och dagvattenanläggningar. Arbetet är inlett och väntas slutföras under sena 2025.
Mer information om arbetet finns på Telge Nät, som utför utbyggnaden.
Klicka på fälten för att läsa mer:
Bakgrund
expand_less
expand_more
Stadan och Nabben ligger söder om sjön Måsnaren och är ursprungligen ett fritidshusområde. Området har stegvis omvandlats till permanentboende och intresset för att söka bygglov i området har ökat. Avloppsanläggningarna i områdena är enkla och uppfyller inte dagens krav för permanentboende. Stadan och Nabben är därför ett utpekat område i kommunens VA-plan där kommunen ska ta ansvar för vatten- och avloppsförsörjning. Ett långsiktigt mål är att Måsnarens vattenkvalitet ska förbättras.
Syftet med den nya detaljplanen är att möjliggöra för permanentboende samt att förse området med kommunalt vatten och avlopp. Detaljplanen ska även möjliggöra friköp av arrendetomter i Stadan. Områdets karaktär och kulturmiljö ska värnas. Planarbetet påbörjades 2015. Detaljplanen vann laga kraft i februari 2022.
Västra delen av planområdet kallas för Stadan. Inom Stadanområdet finns tomter som tidigare ägdes av Södertälje kommun och uppläts med bostadsarrende till privatpersoner. Under de senaste åren har flera arrendatorer friköpt sin tomt. Utöver det finns tre bebyggda tomter som tidigare hyrts ut, bland annat Stadan gård.
Vad händer nu?
expand_less
expand_more
Just nu pågår inledande arbete med att bygga ut vatten och avlopp inom Stadan och Nabben. Telge Nät ansvarar för arbetet.
Lantmäterimyndighetens beslut att bilda gemensamhetsanläggningar för allmän plats har överklagats. Beslut väntas från Mark- och miljödomstolen under våren 2025.
Vanliga frågor och svar
expand_less
expand_more
Vad innebär det att detaljplanen ska genomföras?
expand_less
expand_more
Ett genomförande av detaljplanen innebär att kommunalt vatten och avlopp ska byggas ut i hela planområdet, att dagvattenåtgärder ska utföras, att avstyckningar ska ske, att gemensamhetsanläggningar ska bildas samt att markförsäljningar ska möjliggöras. Den totala genomförandetiden beräknas till fyra år.
Vem ansvarar för att genomföra detaljplanen?
expand_less
expand_more
Eftersom den nya detaljplanen har enskilt huvudmannaskap är det fastighetsägarna i området som tillsammans ansvarar för att genomföra detaljplanen. Eftersom kommunen är ägare till en stor fastighet i Stadan (på vilken alla arrendetomter är belägna) har kommunen som fastighetsägare ett ansvar inom Stadan. I flera frågor kommer en arrendetomt att jämställas med en fastighet vilket gör att det är samma förutsättningar och möjligheter för arrendatorer som övriga fastighetsägare att genomföra detaljplanen.
Vilken roll har Södertälje kommun i pågående arbete?
expand_less
expand_more
Det är Södertälje kommun som fattat beslut om att anta den nya detaljplanen där alla inom området getts möjlighet att tycka till om innehållet under planprocessen. Södertälje kommun äger även fastigheter inom och utanför planområdet samt är upplåtare till 25 arrendetomter. Som fastighetsägare har Södertälje kommun samma ansvar som övriga fastighetsägare i området. Vissa ansvarsfrågor regleras mellan Södertälje kommun och arrendator i gällande arrendeavtal. Vid en tomtförsäljning lämnas ansvaret för tomten över från kommunen till den nya ägaren.
Vilken roll har Telge Nät i pågående arbete?
expand_less
expand_more
Det är Telge Nät som ansvarar för utbyggnad och framtida drift av vatten- och spillvattennätet inom Stadan och Nabben. I samband med utbyggnadsarbetet för vatten och spillvatten kommer Telge Nät även förnya elledningar och möjliggöra anslutning till stadsnät. Telge Näts arbete bedrivs både i egen regi samt via upphandlade företag.
Måste jag ansluta mitt fritidshus till det kommunala VA-nätet och vad kommer det att kosta?
expand_less
expand_more
Alla fritidshus inom Stadan och Nabben kommer anslutas till det kommunala VA-nätet. Det gäller oavsett om fritidshuset är belägen på egen fastighet eller är upplåtet med arrende. Avgifter betalas av fastighetsägare och arrendatorer enligt gällande VA-taxa. Det är Telge Nät som ansvarar för anslutningar och avgifter.
Vad gäller för försäljning av tomter?
expand_less
expand_more
Tekniska Nämnden beslutade 2022 att kommunen ska sälja arrendetomterna samt ytterligare tre bebyggda tomter vid Stadan gård. De arrendatorer som visat intresse för att friköpa sin tomt har nu genomfört sitt köp. Arbetet med tomtförsäljningar till arrendatorer avslutades under slutet av 2024. De tre bebyggda tomterna kommer att säljas på öppna marknaden när utbyggnationen av VA har avslutats inom området.
Kan jag fortsätta arrendera min tomt?
expand_less
expand_more
Om du som arrendator inte har köpt loss din arrendetomt, kan du fortsatt arrendera din tomt av kommunen till marknadsmässig arrendeavgift som justeras vart femte år.
Vilka kostnader kommer att uppkomma för fastighetsägare och arrendatorer inom Stadan och Nabben när detaljplanen genomförs?
expand_less
expand_more
Fastighetsägare inom området kommer betala avgifter enligt gällande VA-taxa till Telge Nät för utbyggnad och anslutning av det kommunala VA-nätet. Kostnader tillkommer för de åtgärder som krävs på den egna tomten.
Inom Stadan har kommunen betalat kostnaden för framtagande av detaljplan och den lantmäteriförrättning då alla tomter inom Stadan avstyckades. Inom Nabben kommer planavgift tas ut i samband med bygglov.
De dagvattenåtgärder som behövs inom Stadan betalas av kommunen och inom Nabben betalas de av berörda fastighetsägare.
Kostnad för bildande av gemensamhetsanläggningar och samfällighetsförening kommer att delas mellan samtliga i området. Eventuella standardhöjande åtgärder kommer att beslutas av, och bekostas av, kommande gemensamhetsanläggningar.
I detta sammanhang jämställs arrendatorer med fastighetsägare varför samma kostnader uppstår oavsett.
När kan jag ansöka om bygglov?
expand_less
expand_more
Enligt detaljplanen måste vatten- och avlopp samt dagvattenåtgärder (enligt plankarta) ha byggts ut innan bygglov för nybyggnad av bostadshus kan ges. Det innebär att bygglov visserligen kan ansökas nu men de kommer inte kunna beviljas förrän kraven på kommunalt VA uppfylls.
Läs mer
Detaljplanen samt gällande utredningar
Kontaktpersoner
Frågor om genomförande och försäljning av arrendetomter:
Marie Mattsson, exploateringsingenjör, Samhällsbyggnadskontoret
Tel: 010-603 86 86
E-post: marie.a.mattsson@sodertalje.se.
Frågor gällande fortsatt arrende:
Göran Sved, fastighetsförvaltare, Samhällsbyggnadskontoret
E-post: goran.sved@sodertalje.se
Frågor om VA, el, fiber:
Kristoffer Cavallin, projektledare, Telge Nät
Tel: 076-346 67 48
E-post: kristoffer.cavallin@telge.se