Information till boende i Stadan och Nabben

På denna sida kan du som fritidshusägare i Stadan och Nabben läsa om vad som gäller inför kommande tomtförsäljningar och andra förändringar i området.

Fritidshusområdet Stadan Nabben står inför en omvandling till ett permanentboendeområde. Under 2022 vann den nya detaljplanen laga kraft. Det pågår ett planeringsarbete inför utbyggnaden av kommunalt vatten- och avlopp. De som arrenderar tomter i Stadan har fått erbjudande om att köpa loss sin tomt av Södertälje kommun.

På denna sida berättar vi mer om vad detaljplanen innebär för dig som fritidshusinnehavare och hur försäljningen går till.

För mer information kring vatten och avlopp hänvisar vi till Telge Nät, som utför utbyggnaden. 

Klicka på fälten för att läsa mer:

Bakgrund expand_less expand_more

Stadan och Nabben ligger söder om sjön Måsnaren och är ursprungligen ett fritidshusområde. Området har stegvis omvandlats till permanentboende och intresset för att söka bygglov i området har ökat. Avloppsanläggningarna i områdena är enkla och uppfyller inte dagens krav för permanentboende. Stadan och Nabben är därför ett utpekat område i kommunens VA-plan där kommunen ska ta ansvar för vatten- och avloppsförsörjning. Ett långsiktigt mål är att Måsnarens vattenkvalitet ska förbättras.

Syftet med den nya detaljplanen är att möjliggöra för permanentboende samt att förse området med kommunalt vatten och avlopp. Detaljplanen ska även möjliggöra friköp av arrendetomter i Stadan. Områdets karaktär och kulturmiljö ska värnas. Planarbetet påbörjades 2015. Detaljplanen vann laga kraft i februari 2022.

Västra delen av planområdet kallas för Stadan. Inom Stadanområdet finns 52 tomter som tidigare ägdes av Södertälje kommun och uppläts med bostadsarrende till privatpersoner. Under 2023 friköpte flera arrendatorer sin tomt. Utöver det finns tre bebyggda tomter som tidigare hyrts ut, bland annat Stadan gård.

Vad händer nu? expand_less expand_more

I och med att detaljplanen vunnit laga kraft pågår arbete med att genomföra detaljplanen.Detta innebär flera olika arbetsmoment, bland annat lantmäteriförrättningar, utbyggnad av vatten och avlopp, försäljningar med mera. Samtliga arbetsmoment väntas vara slutförda i senhösten 2025.

Lantmäteriförrättningar

Lantmäteriet beslutade i november 2022 om avstyckning av alla tomter inom Stadan. Beslutet grundas på den inmätning som genomförts av befintliga förhållanden under sommaren 2021.

Lantmäteriet arbetar med den förrättning där gemensamhetsanläggningar ska inrättas för allmän plats, och att samfällighetsföreningar ska bildas för att förvalta gemensamhetsanläggningarna. Beslut väntas före sommaren 2024.

Beslut om gemensamhetsanläggning och samfällighetsförening hanteras av Lantmäterimyndigheten.

Ledningsarbeten

Telge Nät kommer bygga ut det kommunala vatten och avloppsnätet inom hela planområdet. Boende i området ansvarar själva för det installationsarbete som behöver utföras på egen tomt.

I samband med utbyggnaden av vatten och avlopp kommer även elledningar att förnyas och stadsnät byggas ut.

Förberedande arbete pågår i området just nu.

Upphandling av entreprenör väntas ske före sommaren. Det innebär att entreprenadarbetet kan komma att påbörjas i september 2024..

Försäljningar av tomter

Tekniska Nämnden beslutade i mars 2022 att kommunen ska sälja arrendetomterna samt ytterligare tre bebyggda tomter i Stadan. Arrendetomterna kommer säljas till nuvarande arrendator till marknadsvärde. Marknadsvärde tas fram genom en oberoende värdering.

För att en försäljning ska ske ska arrendatorn ha betalat full arrendeavgift. Utöver det ska anslutning till det kommunala vatten och avloppsnätet ske samt att du som köpare ska kunna påvisa hur köpet finansierats. Eventuella processer mot kommunen i hyres- och arrendenämnden måste ha avslutats innan köpet kan genomföras.

Under 2023 har försäljning av arrendetomter skett till de arrendatorer som önskat friköpa sin tomt.

I enlighet med Tekniska Nämndens beslut i mars 2022 kommer förnyad möjlighet till friköp av arrendetomterna att ske under hösten 2024.

Vanliga frågor och svar expand_less expand_more
Vad är en detaljplan? expand_less expand_more

En detaljplan är ett juridiskt bindande dokument som reglerar hur mark- och vattenområden får användas. Detaljplaner reglerar bland annat byggandets omfattning, var bebyggelse och infrastruktur ska ligga och hur den bör vara utformad. En detaljplan ger ramarna för framtida bygglovsprövningar. Det är en process som grundar sig på lagstiftning genom främst plan- och bygglagen (PBL) och miljöbalken (MB).

Är detaljplanen för Stadan Nabben klar? expand_less expand_more

Ja. Arbetet med detaljplanen för Stadan Nabben påbörjades 2015 och detaljplanen antogs i Stadsbyggnadsnämnden 25 januari 2022. Detaljplanen vann laga kraft 24 februari 2022.

Här kan du läsa detaljplanen.

Vad innebär det att detaljplanen för Stadan Nabben har enskilt huvudmannaskap? expand_less expand_more

En detaljplan består av kvartersmark, allmän plats och i vissa fall vattenområde. Kvartersmark avser mark som främst är avsedd för enskild bebyggelse. Allmän plats är mark avsedd för ett gemensamt behov, till exempel gata eller natur. I en detaljplan är antingen kommunen (kommunalt huvudmannaskap) eller fastighetsägarna inom planområdet (enskilt huvudmannaskap) huvudman för allmän plats. Den som är huvudman för allmän plats ansvarar alltså för att den allmänna platsen byggs ut och sköts om.

I Stadan Nabben är det enskilt huvudmannaskap. Det innebär att det är fastighetsägarna och arrendatorerna inom planområdet som ansvarar för den mark som enligt detaljplanen utgör gata, park- och naturmark.

Vad innebär det att detaljplanen ska genomföras? expand_less expand_more

Ett genomförande av detaljplanen innebär att kommunalt vatten och avlopp skall byggas ut i hela planområdet, att dagvattenåtgärder ska utföras, att avstyckningar ska ske, att gemensamhetsanläggningar ska bildas samt att markförsäljningar ska möjliggöras. Den totala genomförandetiden beräknas till två år.

 

Vem ansvarar för att genomföra detaljplanen? expand_less expand_more

Eftersom den nya detaljplanen har enskilt huvudmannaskap är det fastighetsägarna i området som tillsammans ansvarar för att genomföra detaljplanen. Eftersom kommunen är ägare till en stor fastighet i Stadan (på vilken alla arrendetomter är belägna) har kommunen som fastighetsägare ett ansvar inom Stadan. I flera frågor kommer en arrendetomt att jämställas med en fastighet vilket gör att det är samma förutsättningar och möjligheter för arrendatorer som övriga fastighetsägare att genomföra detaljplanen.

Vilken roll har Södertälje kommun i pågående arbete? expand_less expand_more

Det är Södertälje kommun som fattat beslut om att anta den nya detaljplanen där alla inom området getts möjlighet att tycka till om innehållet under planprocessen. Södertälje kommun äger även fastigheter inom och utanför planområdet samt är upplåtare till ett 50-tal arrendetomter. Som fastighetsägare har Södertälje kommun samma ansvar som övriga fastighetsägare i området. Vissa ansvarsfrågor regleras mellan Södertälje kommun och arrendator i gällande arrendeavtal. Vid en tomtförsäljning lämnas ansvaret för tomten över från kommunen till den nya ägaren.

Vilken roll har Telge Nät i pågående arbete? expand_less expand_more

Det är Telge Nät som ansvarar för utbyggnad och framtida drift av vatten- och spillvattennätet inom Stadan och Nabben. I samband med utbyggnadsarbetet för vatten och spillvatten kommer Telge Nät även förnya elledningar och möjliggöra anslutning till stadsnät. Telge Näts arbete bedrivs både i egen regi samt via upphandlade företag.

Måste jag ansluta mitt fritidshus till det kommunala VA-nätet och vad kommer det att kosta? expand_less expand_more

Det är Telge Nät som är ansvariga för utbyggnaden av VA-nätet och frågor besvaras av dem, se kontaktuppgifter nedan.

Vilka kan köpa en tomt inom Stadan Nabben? expand_less expand_more

Nuvarande arrendatorer inom detaljplaneområdet kan köpa sin arrendetomt i samband med att gällande arrendekontrakt löper ut. Alla tomter i Nabben är privatägda.

Det är enbart arrendetomterna på fastlandet som berörs av detta. Arrenden på öarna i Måsnaren kommer inte erbjudas friköp.

Vilket pris kommer gälla för tomterna? expand_less expand_more

Arrendetomternas försäljningspris ska motsvara marknadsvärdet. Som grund för bedömning av marknadsvärdet ska en oberoende värdering, utförd av extern auktoriserad värderare, finnas. Priset framgår av värderingen.

Inom området finns även tre tomter som är bebyggda med enklare byggnader. Dessa står nu tomma och kommer säljas på öppna marknaden via mäklare till högstbjudande efter budgivning.

En ny värdering kommer tas fram hösten 2024.

När kan jag köpa loss min tomt? expand_less expand_more

Just nu genomförs inga försäljningar.

Möjlighet till friköp kommer att ges under hösten 2024 till de arrendatorer på fastlandet som har arrendekontrakt som löper ut vid årsskiftet 2024/2025. Mer information om förfarandet väntas under september 2024.

 

Vilka förutsättningar ska vara uppfyllda för att en försäljning ska ske? expand_less expand_more

För att du som arrendator ska kunna köpa loss din tomt måste följande förutsättningar vara uppfyllda:

  • Anslutning av tomten till det kommunala VA-nätet som ska byggas ut måste göras. Detta är viktigt för Måsnarens vattenkvalitet.
  • Din tomt måste vara avstyckad av Lantmäteriet innan försäljning kan genomföras.
  • Du får inte ha någon pågående tvist i t.ex. Hyres- och arrendenämnden. Det vill säga, har du vänt dig till Hyres- och arrendenämnden för att få frågan om ny arrendeavgift prövad ska detta ärende avslutas innan köp genomförs.
  • När köpekontraktet tecknas ska du som köpare ha betalat full arrendeavgift fram till överenskommen tillträdesdag.
  • Du som köpare måste kunna visa hur du finansierar ditt köp och betalningen av köpeskillingen ska ske via banktransaktion. Detta är för att förhindra att penningtvätt ska kunna ske i samband med fastighetsköpet.
Kan jag fortsätta arrendera min tomt? expand_less expand_more

Om du som arrendator inte vill köpa loss din arrendetomt, kan du fortsatt arrendera din tomt av kommunen till marknadsmässig arrendeavgift som justeras vart femte år. Det är samma förutsättningar som gäller i dag.

När nuvarande arrendekontrakt löper ut kommer du att ges en förnyad möjlighet till friköp av arrendetomt. Försäljningspriset ska motsvara marknadsvärdet vid tidpunkten för försäljning och bestäms genom ny värdering.

När kan jag ansöka om bygglov? expand_less expand_more

Enligt detaljplanen måste först tomterna avstyckas och vatten- och avlopp samt dagvattenåtgärder (enligt plankarta) ha byggts ut innan bygglov för nybyggnad av bostadshus kan ges. Det innebär att bygglov visserligen kan ansökas nu men de kommer inte kunna beviljas förrän kraven på avstyckning och kommunalt VA uppfylls. 

Läs mer

Detaljplanen samt gällande utredningar

Mer om avstyckning på Lantmäteriets sida

Kontaktpersoner

Frågor om genomförande och försäljning av arrendetomter:
Marie Mattsson, exploateringsingenjör, Samhällsbyggnadskontoret
Tel: 010-603 86 86
E-post: marie.a.mattsson@sodertalje.se.  

Frågor gällande fortsatt arrende:
Göran Sved, fastighetsförvaltare, Samhällsbyggnadskontoret
E-post: goran.sved@sodertalje.se

Frågor om VA, el, fiber:
Kristoffer Cavallin, projektledare, Telge Nät
Tel:  076-346 67 48  
E-post: kristoffer.cavallin@telge.se