Digitaliseringsprojekt

Här kan du läsa mer om våra olika digitaliseringsprojekt och införda lösningar. Bläddra i listan eller filtrera på en specifik teknik och hitta det du är nyfiken på.

Illustration på en robot som vinkar. Roboten har en krona på huvudet och ett hjärta på bröstet.
RPA

RPA står för Robotiserad ProcessAutomatisering. Det är en typ av mjukvara som kan programmeras till att på egen hand utföra administrativa arbetsuppgifter i olika system. Man skulle kunna säga att det är en digital medarbetare som efterliknar det arbete en människa gör vid sin dator.

Barn som slänger sopor i soptunna
Ruttoptimering återvinning

Telge återvinning har genomfört ett projekt där man med hjälp av Artificiell intelligens (AI) optimerar extratömningar eller så kallade "budningar" av villasoptunnor.

Bild på en plogbil i snö
Snöröjningsdata

Södertälje kommun publicerar i Södertäljeappen under vinterhalvåret status på snöröjningen i kommunen.

Blå bild som visar Södertäljeappen med texten Få koll på vad som händer i kommunen
Södertäljeappen

Södertäljeappen är en medborgarapp som ger en samlad ingång till kommunens och andra aktörers information.

Bild föreställande bilar i trafiken
Trafikflödesmätningar

Vi använder IoT-uppkopplade AI-sensorer som mäter hur många bilar, bussar, lastbilar och motorcyklar som passerar över olika mätpunkter och korsningar i Södertälje.

skylt med text Det inkluderande, hållbara och uppkopplade samhället
Det inkluderande, hållbara och uppkopplade samhället - Projekt finansierat av Vinnova

Södertälje kommun tillsammans med Telge Återvinning, RISE Research Institutes of Sweden och Umeå Universitet har beviljats medel från Strategiska innovationsprogrammet IoT Sverige, en gemensam satsning av Vinnova, Formas och Energimyndigheten.

Bild föreställande människor och bilar i trafiken i korsningen vid Nygatan i Södertälje
Vägskadedetektering och skyltinventering med AI

Södertälje kommun initierade under slutet av 2023 en pilot för att testa vägskadedetektering och skyltinventering med hjälp av Artificiell intelligens

Illustration på hand som håller i en mapp med texten öpnna data på. Bakgrunden är blå.
Öppna datamängder