Anders Lago tilldelas 2010 års Socialpolitiska hederspris

Anders Lago, kommunstyrelsens ordförande i Södertälje (S), får priset för sin betydelsefulla socialpolitiska insats för det mångkulturella samhället. Priset delades ut under den konferens som Svensk socialpolitisk förening arrangerar i Stockholm under dagen.

Juryn utgörs av Svensk socialpolitisk förenings styrelse. Så här lyder motiveringen:

”För hans kompromisslösa ställningstagande för det mångkulturella samhället och invandring som ett sätt att berika våra liv.

I hans tal inför USA:s kongress 2008 redovisade han att Södertälje ensamt har tagit emot fler flyktingar från Irak än USA och Kanada tillsammans, vilket gav eko i hela världen. Detta visade att enskilda, om det så är personer eller kommuner, kan göra enorm skillnad. Han mer än andra visar att vi alla har ett ansvar att ta ställning och agera för mänskliga rättigheter och rätten till ett värdigt liv.”

För att tilldelas priset ska man ha gjort en betydelsefull socialpolitisk insats. Det kan ske som politiker i beslutande församlingar, forskare, fackföreningsaktivist, administratör, journalist, aktiv i brukar- eller anhörigorganisationer eller en vanlig person med ett socialpolitiskt engagemang.

Pressbilder: www.sodertalje.se/personbilder

Evin Cetin, politisk sekreterare, 076-648 27 29, evin.cetin@sodertalje.se