Den amerikanska ambassadören besöker Södertälje

Under tisdag eftermiddag besöker den amerikanska ambassadören Matthew Barzun Södertälje. Detta är Ambassadör Barzuns första besök i Södertälje och syftet är att fortsätta det nära samarbetet mellan Södertälje kommun och den amerikanska ambassaden.

Ambassadör Barzun hade en framgångsrik karriär i näringslivet innan han svors in som ambassadör 2009 och är mycket intresserad av entreprenörskap. I Södertälje ska han besöka Manpower Telge Jobbstart och Telge Hovsjö, två framgångsrika Södertäljeinitiativ.

På Manpower Telge Jobbstart berättar VD Cecilia Ståhl och några av hennes medarbetare om sitt arbete med att matcha irakiska flyktingar med rätt företag och arbetsgivare i Sverige. Ambassadören åker sedan vidare till Hovsjö där Patrik Derk, VD på Telge Hovsjö, presenterar sin verksamhet och berättar mer om arbetet med ungdomarna i området.

Kommunstyrelsens ordförande Anders Lago (S), kommunalråd Marita Lärnestad (M) och kommundirektör Ulla-Marie Hellenberg deltar också vid besöket.

På agendan står även att hitta nya och fler sätt att samverka med näringslivet i framtiden. Ett exempel på en samverkansaktivitet som kommunen och ambassaden genomfört är Opportunity fair som hölls i oktober 2008.  Där fick Södertäljeungdomar som vill studera eller jobba i USA praktiskt information och möjlighet att knyta rätt kontakter.

Ambassadören kommer även att delta på Södertäljes seminarium i Almedalen onsdagen den 7 juli.

Anna Wrangel, näringslivschef, 08-523 012 32, anna.wrangel@sodertalje.se

Roger Svanborg, kommunstrateg, 08-523 012 25, roger.svanborg@sodertalje.se