Hans helighet Patriarken Ignatius Aphrem II besöker Södertälje kommun

På måndag 25 maj får Södertälje kommun besök av Patriarken Ignatius Aphrem II. Patriarken är högste ledare för Syriac Orthodox Church of Antioch vars religiösa territorium omfattar 5,5 miljoner medlemmar i länder i Europa, Asien liksom Nord- och Sydamerika. Han kommer att finnas tillgänglig för en kortare frågestund under måndagen.

På måndag 25 maj får Södertälje kommun besök av Patriarken Ignatius Aphrem II.Patriarken är högste ledare för Syriac Orthodox Church of Antioch vars religiösa territorium omfattar 5,5 miljoner medlemmar i länder i Europa, Asien liksom Nord- och Sydamerika.Han kommer att finnas tillgänglig för en kortare frågestund under måndagen.

På måndag 25 maj får Södertälje kommun besök av Patriarken Ignatius Aphrem II.Patriarken är högste ledare för Syriac Orthodox Church of Antioch vars religiösa territorium omfattar länder i Europa, Asien liksom Nord- och Sydamerika.

• Det är en ära att få välkomna Patriarken till Södertälje då vi har många invånare som tillhör syrisk ortodoxa kyrkan, säger Boel Godner, kommunstyrelsens ordförande. Det är ett unikt besök. Patriarken Ignatius Aphrem II betyder lika mycket för den syrisk ortodoxa kyrkan som Påven gör för den katolska kyrkan.

Patriarkens besök i Sverige begränsar sig inte till Södertälje. Under sin vistelse i Sverige besöker han de syrisk ortodoxa kyrkorna i hela landet, träffar statsminister Stefan Löfven och det svenska kungaparet på Kungliga slottet.

• Patriarken är intresserad av flyktingfrågan och flyktingarnas situation. Han är också mycket engagerad i hur ungdomar har det, säger Paki Holvander, Demokrati-och mångfaldsstrateg vid Södertälje kommun.

Den syrisk ortodoxa kyrkans högsäte ligger officiellt i Damaskus men på grund av situationen i Syrien ligger högsätet för närvarande i Beirut. Kyrkan har omkring 5,5 miljoner medlemmar runt om i världen. De lever i till exempel Syrien, Libanon, Jordanien, Irak, Kurdistan, Cypern, Mindre Asien, Iran, Arabiska halvön, Latinamerika och USA. Omkring 80 000 bor i Sverige. Flest medlemmar, ungefär 2,6 miljoner, finns i Indien.

Tid: måndag 25 maj. Klockan 10:45 – 11:00

Plats: Stadshuset

Agenda för press

För mer information, kontakta:

Tjänsteman: Paki Holvander, demokrati-och mångfaldsstrateg vid Enheten för utredning och hållbarhet på Södertälje kommun. Telefon 08-5230 2323

Politiker: Kommunfullmäktiges ordförande Besim Aho. Telefon 08-5230 3620