Ingenjörer från Södertälje till rekryteringsmässa på Volvo i Göteborg

På måndag 27 juni åker ett 50-tal nyanlända ingenjörer med buss från Stockolm och Södertälje till Göteborg på rekryteringsmässa hos Volvo Personvagnar. Resan är en aktivitet inom Arbetsförmedlingens och Södertälje kommuns projekt Nationell Matchning.

– Projekt Nationell Matchning är ett samarbetsprojekt för att matcha högutbildade utlandsfödda som flytt till Södertälje mot andra platser i Sverige med bättre arbetsmarknad. Projektet har varit mycket framgångsrikt. Södertälje har de senaste åren gått i bräschen för att finna nya lösningar för att snabba på etableringen på arbetsmarknaden för nyanlända, säger Arjun Bakshi, arbetslivschef i Södertälje kommun.

Projektets deltagare består i huvudsak av akademiker: läkare, tandläkare och ingenjörer som är beredda att flytta för arbete inom sitt kompetensområde. Sedan projektet startade i Södertälje våren 2009 har ett hundratal nyanlända akademiker hittat ett arbete via Nationell Matchning.

Bussen avgår från Arbetsförmedlingen City, Tunnelgatan/Sveavägen, klockan 06.40 den 27 juni. Den stannar till vid Södertälje stadshus i Södertälje, Campusgatan 26, klockan 07.30. Media är välkomna att följa med eller att möta bussen.

I Torslanda hälsas ingenjörerna välkomna av Volvo. De får därefter träffa områdeschefer och rekryterare från Volvo PV.

Arjun Bakshi, chef för arbetslivskontoret, 0766-48 36 47, arjun.bakshi@sodertalje.se

Helen Larsson, projektledare för Nationell Matchning, 0737-61 52 84, helen.larsson@sodertalje.se