Linavägen vid Snäckviken avstängd efter stenras

Linavägen mellan Astra Zeneca och Karlberga är avstängd efter ett stenras på onsdagen. Risken för fler ras gör att vägen nu är avstängd för all trafik och tillträde för allmänheten är förbjuden.

Räddningstjänst, polis och kommunen har varit på plats för att säkerställa situationen. Flera relativt stora block har fallit ner och bland annat knäckt träd i raset. Det finns en båtklubb nedanför vägbanken som ligger i farozonen för fortsatta ras från berget. Ingen personskada eller skada på annans egendom är känd.

Avstängningen kommer tillatt börja med gälla en månad och under den tiden ska kommunen göra nödvändiga undersökningar. Utfallet avundersökningarna avgör vad som måste göras.

Bilister har flera bra alternativ till att åka Linavägen. Däremot kommer cyklister och gångtrafikanter att bli mer hindrade av avstängningen.

Ove Lundgren, stadsmiljöchef, 08-550 230 53