Ny projektledare för Södertäljes KTH-satsning

Pressmeddelande från: Kommunstyrelsens kontor 2007-05-02

Södertälje ska bli Sveriges nya studentstad och projektledare för kommunens del i KTH:s stora satsning i Södertälje blir Carl-Göran Wikholm. – Det finns förutsättningar för att bli bäst i världen, säger han.
Södertälje kommun och näringslivet visade en stark och enad ambition när Södertälje gick segrande ur dragkampen om KTH:s tekniska universitet i höstas. Nu ska Carl-Göran Wikholm, 56, ta samarbetet vidare. Under de tre kommande åren kommer han att vara kommunens projektledare för KTH:s högskoleingenjörsetablering i Södertälje.

Carl-Göran Wikholm, som börjar den 1 juni, kommer närmast från en tjänst som kompetensutvecklare på Scania.

- Carl-Göran har stor erfarenhet av att driva och leda utvecklingsprojekt och processer. Genom åren har han dessutom haft väldigt god kontakt med KTH och andra universitet och högskolor i Sverige, säger Ann-Charlotte Gjöthlén, näringslivschef Södertälje kommun.

Carl-Göran Wikholm ska i nära samarbete med KTH och näringslivet samordna kommunens insatser för att skapa förutsättningar för det tekniska universitetet i Södertälje samt driva marknadsföringen av Campus Telge, som de närmaste åren kommer att samla 3 000 studenter och på sikt många fler.

– Vi ska bli en ledande leverantör av duktiga studenter till näringslivet och den offentliga sektorn, säger Carl-Göran Wikholm.
Mer information: Ann-Charlotte Gjöthlén, näringslivschef Södertälje kommun, 0708-51 61 16. Carl-Göran Wikholm, 070-567 09 77.