Pressinbjudan: Europadagen firas med debatt och föreläsning

På fredag den 9 maj är det Europadagen, och detta firar vi i Södertälje stadshus. Det blir politikerdebatt inför EU-valet, och HBTQ-föreläsning med Robert Hannah. Kommunalrådet Elof Hansjons inviger dagen och vi får underhållning av elever från kulturskolan. Därefter blir det paneldebatt om politik inom EU med fokus på klimatfrågan, utbildning, mänskliga rättigheter och datalagringsdirektivet.

Kommunalrådet Elof Hansjons inviger dagen och vi får underhållning av elever från kulturskolan. Därefter blir det paneldebatt om politik inom EU med fokus på klimatfrågan, utbildning, mänskliga rättigheter och datalagringsdirektivet. Partierna som är representerade i kommunstyrelsen har
skickat deltagare.

Debatten modereras av Lars-Georg Bergkvist, som tidigare arbetat som journalist på Svenska Dagbladet och som utrikeskorrespondent. Medverkar gör Metin Rhawi (S), Staffan Norberg (V),
Isak Betsimon (MP), Robert Hannah (FP), Nina Wahlin (C), Kent Ekeroth (SD), Yusuf Aydin (KD) samt Arba Kokalari (M).

– I år föll det sig naturligt att fira Europadagen genom en ordentlig debatt inför det förestående Europaparlamentsvalet. EU är ett samarbete länder emellan, då krävs det att olika synpunkter får stötas och blötas. Kan vi bidra till att öka kunskapen om politiken inom EU, och öka
intresset för valet är jag mycket nöjd, säger Paki Holvander, demokrati- och mångfaldsstrateg
på Södertälje kommun.

Evenemanget är öppet för allmänheten. Det är möjligt att ställa frågor inför debatten via Facebook eller Twitter - lägg bara till hashtagen #europadagensödertälje, eller maila in en fråga till rebecka.ryblad@sodertalje.se. Ett urval bland frågorna görs sedan till debatten.

Efter debatten föreläser Robert Hannah om HBTQ-frågor inom EU, och hur situationen ser ut för HBTQ-personer i medlemsländerna.

Tid: fredag 9 maj, klockan 11.45-15.00
Plats: Stadshuset, Campusgatan 26, foajén och Estrad

Europadagen syftar till att öka den sociala sammanhållningen inom EU. Firandet och debatten är ett samarbete mellan Europa Direkt Södertälje och Södertälje kommun.

Paki Holvander, Demokrati- och Mångfaldsstrateg, 08-523 023 23, paki.holvander@sodertalje.se

Rebecka Ryblad, Informatör Europa Direkt Södertälje, 08 – 5230 2325, rebecka.ryblad@sodertalje.se