Välkommen på invigning av aktivitetshuset Mosaik i Ronna

Mosaik är en plats för ungdomar att prova nya kultur- och idrottsformer, hitta nya intressen samt träffa nya och gamla vänner och engagerade vuxna. Södertäljes unga har själva, genom referensgrupper, fått vara med och utforma huset och välja vilka aktiviteter som ska rymmas där.

Tid: 16 augusti kl 14-17
Plats: Aktivitetshuset Mosaik i Ronna, Robert Anbergs väg 24

På programmet står invigningstal av politiker och Kultur- och Fritidskontorets chef Maria Lindeberg samt musikinslag från Kulturskolan i Södertälje. Dessutom bjuds det på guidade turer genom huset. Under dessa turer simuleras också några av de aktiviteter som huset kommer inrymma, med de ungdomar som deltagit i referensgrupper under projektets gång.

På plats ges media möjlighet att intervjua Kultur- och Fritidskontorets chef Maria Lindeberg. Media ges även möjlighet att träffa några av de ungdomar som vuxit upp i områdena runt Mosaik och som tack vare den lokala fritidsgården hittat både intresse och nått framgång genom intressen de fått utöva där.

Musikstudio, scenteknik och dans

På Mosaik kan barn och ungdomar bland annat prova digitalt och mer traditionellt hantverk, cykelverkstad, målning, dans med bland annat Kulturskolan, lära sig scenteknik med personal från Södertälje Stadsscen, teatersminkning och matlagning. Det finns även möjlighet för ungdomar att arrangera och delta i Lan, konserter, basket och att spela musik i replokaler.

Södertäljes unga får spela huvudrollen

Genom att barn och unga från Södertälje fått vara med i referensgrupper under hela projektet med aktivitetshuset, har de själva fått vara med och utforma verksamheten på Mosaik.
Maria Lindeberg, chef för Kultur och fritidskontoret på Södertälje kommun, ser fram emot öppnandet. Hon säger att det är en stor satsning på Södertäljes barn och unga, där de får spela huvudrollen i allt som huset kommer innehålla:
– Genom att öppna Mosaik kan vi ge barn och unga ännu större möjligheter att hitta nya intressen, prova nya saker och skapa värdefulla relationer både med varandra och vuxna. Vi hoppas att alla Mosaiks verksamheter ska ge barn och unga oförglömliga upplevelser som de kan ha glädje av hela livet.

Kontaktperson: Dunstan Avila Hjelte, resultatsenhetschef Ung fritid, Kultur och fritidskontoret, Södertälje kommun, dunstan.avilahjelte@sodertalje.se, 076-648 00 91

Pressfrågor: Presstjänst Södertälje kommun, press@sodertalje.se, 08-523 066 03