Nu är det dags att söka bidrag för år 2025

Ett år har gått och det är nu åter dags för att söka föreningsbidrag för 2025. Under 2025 kommer det ett förslag om nya riktlinjer att tas fram. Beslutet tas inom en månad i kommunfullmäktige i Södertälje. Ansökningsperioden kan därför inte i årets ansökningsperiod anpassas till ett nytt regelverk. Det kommer vara öppet för att göra digitala ansökningar för föreningar mellan den 1 november 2024 och 15 december 2024 i bidragssystemet FRI.

Kontoret behöver korta av ansökningsperioden med några dagar innan jul. Anledningen till det är för att göra den första granskningen av inkomna ansökningar och förbereda de ärenden som skall till politiskt beslut i nämnderna. Beräknad utbetalning av beviljat bidrag är runt 7 mars 2025. Tiden mellan ansökan och beslut används för granskning av årsmöteshandlingar, ansökan, kontakter med föreningen och föreslå ett förslag till samlad fördelning av alla föreningsbidrag för 2025. Innan ni som förening/ studieförbund går in och gör er bidragsansökan är det viktigt att ni uppdaterar era uppgifter i föreningsregistret och kontrollerar att ert kontonummer är korrekt.

Mejla eventuell ändring av ert kontonummer till forening@sodertalje.se

Från den 1 november - 15 december 2024 har ni möjlighet att lägga in er bidragsansökan i vårt system, gå in på Söka bidrag. Ctrl + klicka.

Information om varje bidragsform finns på fliken Söka bidrag/Föreningsbidrag samt på första sidan när ni öppnar ansökningsblanketten.

Det aktuella medlemsantalet, alla årsmöteshandlingar från 2024, fylla i ansökt bidragssumma samt göra en beskrivning av verksamheten och motivering till den sökta bidragsnivån.

Sista datumet för ansökan om föreningsbidrag är 15 december 2024.

Sista datumet för ansökan om aktivitetsbidrag för idrottsföreningarna är 25 februari 2025.

Studieförbunden har sista ansökningsdag den 28 februari 2025.

Föreningar med utgånget avtal (inkl. de som har driftavtal)

Föreningar som har haft ett avtal som går ut 2024-12-31 ska lägga in ansökan som alla andra föreningar fr o m denna ansökningsperiod. Fr o m 2025 görs inte längre fleråriga avtal med föreningarna.

Årsmöteshandlingar – gäller alla föreningar

Ni som förening ansvarar för att lägga in årsmöteshandlingar som kompletterar ansökan.

De handlingar som ska finnas inlagda är de senaste årsmöteshandlingarna med alla bilagor:

  • Årsmötesprotokoll 2024, med underskrifter
  • Ekonomisk berättelse i form av resultat och balansrapport 2023,
  • Revisionsberättelse 2023 med underskrifter
  • Verksamhetsberättelse 2023 med underskrifter
  • Verksamhetsplan 2025

Ni lägger in handlingar på föreningsregistret -  Registrera förening

Senast dag för detta är 15 december 2024 för att vara bidragsberättigad att söka bidrag.

Alla bidragssökande föreningar är skyldiga att ladda upp de senaste årsmöteshandlingarna skyndsamt efter era kommande

genomförda årsmöten. Enligt riktlinjerna skall ni alltid delge kommunen de nya handlingarna. Handlingarna skall vara justerade/påskrivna.

Om en förening inte lägger in sina handlingar innebär det att bidragsansökan inte kan behandlas. Vi behöver handlingarna i vårt arbete inför behandling av ansökan och beslut.

Vid frågor kontakta handläggarna på Kultur- och fritidskontoret: forening@sodertalje.se eller 08-523 010 00

Uppföljning och utbetalning

När ansökan och årsmöteshandlingarna har kommit oss tillhanda kommer vi att behandla och fördela bidragen under jan - februari  2025.

Utbetalningarna är fördelade på två tillfällen och kommer att utbetalas följande månader: mars och september.

Brev föreningar gällande bidragsansökningar för år 2025.docx

Fritid och förening/ Adel, Susanne, Katarina, Johan och Sophie