Förändrade rutiner för föreningar som importerar data från RF:s Idrottonline till APN
Från och med den 26 juni 2017 ska föreningar som importerar data till APN från RF:s Idrottonline inte längre skicka sina filer per e-post, utan kan själva ladda upp filerna direkt i APN. Föreningsadministratörer laddar upp sina filer på följande sätt:
1.Välj menyval [Importera fil].
2.Tryck på knappen [Välj fil]. Leta därefter upp den xml-fil som laddades hem från RF och tryck [Öppna].
3.Skicka in filen genom att klicka på [Skicka].
När uppladdningen har genomförts återfås resultatet av uppladdningen: Om det står ”Resultat: Lyckades”, så har allt gått som det ska, medan ”Resultat: Misslyckades” innebär att något har gjort att filen inte kan laddas in.
Under resultat-rubriken ges också information om vad som skett vid både lyckad och misslyckad inläsning, till exempel om filen har innehållit ofullständiga personnummer, vilket gjort att vissa deltagare har exkluderats från inläsningen. Denna information försvinner när en navigerar vidare.
Observera att det kan ta en viss tid innan datan blir synlig i APN. Detta beror på att den inlästa datan kontrolleras mot din kommuns regelverk, vilket görs några gånger i timmen. Beroende på belastningen på systemet tar detta steg olika lång tid. (20170627)