Kommunen har rätt att bestämma om din förening får vara med i vårt register. Registret är bara till för ideella föreningar, och verksamheten får förstås inte vara olaglig på något sätt eller kränka andra människor.
För att kunna vara med i registret måste din förening ha ett organisationsnummer. Det skaffar ni gratis hos Skatteverket.
För att registrera din förening gör du så här:
- Fyll i formuläret Föreningsregistrering som du hittar i föreningsregistret. Fyll i så många fält som möjligt. Alla fält markerade med en * är obligatoriska. Har du inget hemtelefonnummer kan du fylla i ett mobilnummer. Vi ber dig fylla i hur föreningen vill ha sina utbetalningar så att det är klart om ni söker något föreningsbidrag.
- Skicka föreningens stadgar och det senaste årsmötesprotokollet i ett mejl till föreningsservice. Har ni inget årsmötesprotokoll ännu för att föreningen är ny så skriv det i mejlet.
- Tryck på knappen för att skriva ut om du vill ha en utskrift av din ansökan.
- Tryck på knappen för att skicka. Nu får du ett meddelande som lyder ”Tack för din registrering!”.
- Inom cirka två veckor registrerar vi din förening och mejlar inloggningsuppgifter till ordföranden så att ni kan uppdatera era uppgifter i registret när det behövs.
I föreningsregistret på kommunens webbplats kommer inte enskilda föreningsmedlemmars kontaktuppgifter att finnas, utan de kontaktuppgifter som kommunen fått till ordföranden och styrelsemedlemmarna har bara föreningsservice tillgång till.
6. När ni har fått era inloggningsuppgifter kan ni gå in i registret och lägga till logotyp, en kort beskrivning av föreningen, informera om föreningens verksamhet samt lägga till uppgifter om styrelsens olika funktionärer. Använd funktionen Föreningsadministration.
7. Handläggarna på föreningsservice kommer att bjuda in din förening till ett möte för att skapa kontakt.