Kontaktcenter i Södertälje vinner pris för förbättrad service

Bild på personal från kontaktcenter.

Södertälje kommuns Kontaktcenter har vunnit priset Årets förändringsresa, som delas ut av Brilliant Future. Priset uppmärksammar organisationer som har gjort stora förbättringar inom medarbetarengagemang och service under det gångna året. 

– Det här är en fantastisk bekräftelse på vårt arbete. Jag är otroligt stolt över mina medarbetare och deras insatser. Att vi har förbättrat oss markant det senaste året visar att vårt fokus på medborgarnöjdhet och medarbetarutveckling ger resultat, säger Emma Tahan, resultatenhetschef på Kontaktcenter.  

Så mäter Kontaktcenter nöjdhet och service 

Södertälje kommun mäter medborgarnöjdheten genom enkäter där invånare som har kontaktat kommunen via telefon får betygsätta service på en skala från 1 till 5. Kontaktcenter mäter sex olika områden: engagemang, enkelhet, generell nöjdhet, kunskap, svarstid och uppklarning. 

Sedan hösten 2023 har Kontaktcenter arbetat med att stärka dessa områden genom coachningssamtal, medlyssning och peptalk. Ett särskilt fokus har lagts på bemanning och svarstider, vilket har lett till kortare telefonköer och snabbare hjälp till medborgarna. 

-Priset visar att Södertälje kommun ligger i framkant när det gäller att utveckla kundbemötande och service. Den här utmärkelsen ger oss ännu mer energi att fortsätta förbättra vår service. Vi vill att varje invånare ska känna sig hörd, förstådd och väl bemött när de kontaktar oss, säger Emma Tahan. 

Här kan du läsa mer om Kontaktcenter.

Mer information om Brilliant Future och Årets förändringsresa hittar du här.