Lärorik övning i beredskap på Ljungbackens vård- och omsorgsboende

Fyra timmar utan vatten samtidigt som frukost och lunch ska serveras och de boende få sin vanliga omvårdnad. På Ljungbackens vård- och omsorgsboende blev det en intensiv och lärorik övning i beredskap i slutet av september

Övningen genomfördes under beredskapsveckan. På fredag förmiddag, mellan kl. 09:00 och 13:00 den 27 september, stängdes vattnet av. Under övningen fick verksamheten fundera kring hur den kan vara förberedd på bästa sätt inför eventuella framtida kriser.

 – Medarbetarna i köken fick förutsättningarna i förväg och visste att de skulle testa att jobba utan vatten. På menyn blev det inte så stor skillnad, men vi fick tänka om kring specialkost. Rotmos hade de redan börjat med, men de fick steka fläskkorv istället för att ångkoka. Det var viktigt att övningen inte fick drabba de boende ur säker mathantering, men att det skulle märkas en skillnad på de omställningar vi fick göra i köket utifrån ordinarie meny, berättar Jon Enocksson som är kökschef för boendet och ytterligare tolv kök i kommunen.

Hygien var en utmaning. I köket löste de det genom att använda med engångsmaterial.

 –  Allt tar längre tid när man inte kan jobba med vatten. Men vill inte kladda och det är svårare att städa. Bristerna syns inte förrän man står inför faktum och det blir en viktig lärdom för oss alla. Nya ovana rutiner tar längre tid, säger Jon Enocksson.

Lärdomar och resultat

Efter övningen genomfördes en enkät där det framgick att övningen upplevdes som värdefull.

 – Det var väldigt bra att vi fick öva på hur det är att jobba utan vatten i verkligheten. Det gick bra och vi löste situationen, berättar Karin Karlsson, undersköterska.

Några lärdomar var att det är bra att lagra vatten i dunkar som byts ut regelbundet, samt ha ett lager av engångsmaterial i beredskap. Att arbetsuppgifterna tar längre tid under sådana förhållanden var också en tydlig insikt. Hygienen var en svårighet för omvårdnadspersonalen. De löste det genom att använda våtservetter, tvättkräm, desinfektionsmedel och stora mängder handsprit.

– Övningen var bra för att vi ska vara så förberedda som möjligt, ha inhandlat nödvändigt material och veta vem som ska kontaktas om vi behöver hjälp med något, säger Heléne Brånn, resultatenhetschef på Ljungbackens vård- och omsorgsboende.

För de boende märktes övningen mest av eftersom det inte gick att spola i toaletterna.

 – Det var nyttigt att öva och verkligen stänga av vattnet. Då blev det verkligt och på riktigt. När det inte gick att spola i toaletterna reagerade en del av de boende på det. Övningen varade bara några i timmar så vi kunde vänta på att vattnet skulle komma tillbaka. I ett skarpt läge hade vi såklart behövt agera på ett annat sätt och få hit nödvatten. Eftersom det regnade satte medarbetare ut kastruller och samlade regnvatten, säger Tove resultatenhetschef på Ljungbackens vård- och omsorgsboende.

Nästa steg

Övningen gav verksamheten värdefulla insikter som nu ska användas för att skapa rutiner och beredskapsplaner. Lärdomarna ska spridas till alla kommunala boenden och kök.

– Det är av största vikt att vi som arbetar inom vård och omsorg är så förberedda som möjligt inför kommande händelser. De boende och medarbetarna ska, så långt som det är möjligt, inte drabbas. Vi behöver öva för att sedan vidta åtgärder som delas med hela kommunen, säger Maria Vikström, områdeschef.

Övningen har väckt många funderingar och engagemang.

– Nästa år kanske man ska ta öva en hel dag och att fler kan vara med. Det finns många scenarier som kan inträffa och där det är ett bra tillfälle att se över vad för sorts nödmat vi behöver utifrån det vi har. Det är mat som ingår i ordinarie menyer men som är enklare att tillaga, berättar Jon Enocksson som redan är sugen på att öva mer.