Regeringsutredning om bakgrundskontroller vägledande för Södertälje kommun

Idag den 31 oktober presenteras regeringens utredning om kommuners möjlighet att få bättre förutsättningar att genomföra bakgrundskontroller. Utredningen blir vägledande för Södertälje kommun som pausade sina bakgrundskontroller i oktober 2023.

– Vi välkomnar att frågan om bakgrundskontroller fått en hög prioritet. Det känns för tidigt att kommentera utredningen och dess slutsatser. Nu ska vi analysera innehållet och se hur vi i Södertälje kan lägga en plan framåt. Även om Södertälje kommun pausat bakgrundskontroller kvarstår behovet av att värna vår verksamhet och skapa trygghet för våra anställda och Södertäljes medborgare. Det har varit vår målsättning hela tiden. Samtidigt är det här en viktig fråga för hela den offentliga sektorn, vi ser hur flera andra kommuner i Sverige lyfter behovet av bakgrundskontroller, säger Magnus Gyllestad, stadsdirektör Södertälje kommun.

Förslaget: Ny lag om registerkontroll i arbete med äldre och barn 

I februari 2024 gav regeringen en utredare i uppdrag att, i ett så kallat snabbspår, se över om kommunerna bör få utökade möjligheter att göra bakgrundskontroller av anställda och personer som erbjuds anställning eller uppdrag inom kommunerna.

I utredningen som presenteras idag den 31 oktober föreslås bland annat: 

  • det ska bli möjligt att göra registerkontroller vid anställning som innebär arbete med äldre och personer med funktionsnedsättning
  • registerkontrollerna av dem som arbetar med barn ska utökas till att omfatta fler brott och uppgifter ur misstankeregistret 
  • kommuner ska få möjlighet att besluta om registerkontroller vid anställning till befattningar som är kritiska för kommunens förmåga att utföra sitt uppdrag. 

2022: Södertälje inför bakgrundskontroller 

Södertälje kommun införde hösten 2022 bakgrundskontroller av kommunkoncernens alla drygt 7 000 anställda med viss regelbundenhet, samt kontroll av slutkandidater i rekryteringar.

– Bakgrundskontroller är ett viktigt verktyg för att medborgare och medarbetare ska kunna lita på att gör allt vi kan för att motstå korruption och otillbörlig påverkan. Vi är stolta över att vara första kommunen i landet med så omfattande bakgrundskontroller, säger Magnus Gyllestad.

Efter kritik från justitieombudsmannen (JO) i oktober 2023 pausades alla bakgrundskontroller inom kommunkoncernen. Våren 2024 avslutades avtalet med företaget Nordic Aigis som genomfört bakgrundskontrollerna. Tidigare arbetssätt kring bakgrundskontroller har kritiserats av några fackförbund. Förhandlingar har pågått och kommunen har nått överenskommelser i lokala tvister med några av dessa förbund.

Kontroller som sker i nuläget är utdrag ur belastningsregistret vid anställning av personer som ska arbeta i verksamheter med koppling till barn och ungdomar. 

Läs mer:

Utredning om utökade registerkontroller vid anställning i kommun

Uppdragsbeskrivning för utredningen.