Så tycker personer med funktionshinder om vår omsorg

Man som kör sin rullstol.

Årets resultat i Sveriges Kommuner och Regioners (SKR) brukarundersökning inom funktionshinderområdet visar att brukarna i Södertälje kommun överlag är nöjda med sin insats.

Majoriteten av brukarna tycker att de får den hjälp de vill ha och nio av tio uppgav att de upplever att personalen bryr sig om dem.

– Det är viktigt att personer med insatser får göra sin röst hörd genom brukarundersökningen. Vi jobbar ständigt för att förbättra vår verksamhet och brukarundersökningen ger oss ett bra kunskapsunderlag, säger Marina Åberg-Carlsson, resultatområdeschef på Södertälje kommun.

De som svarat på enkäten är personer som antingen bor i en bostad med särskild service (LSS), deltar i daglig verksamhet, har personlig assistans eller boendestöd och personer som haft möte eller besök med en handläggare inom funktionshinderområdet under september-oktober.

Enkäterna är anpassade efter respektive insats och handlar om olika aspekter av verksamhetens kvalitet.

Brukarundersökningen genomfördes under september och oktober månad. I år besvarades totalt 900 enkäter, vilket motsvarar en svarsfrekvens på 66 procent.

Några av årets resultat

  • Andel personer med boendestöd som upplever att deras boendestödjare låter dem bestämma om saker som är viktiga för dem är 94 procent (91 procent, 2023).
  • Andelen boende i gruppbostad som upplever att de vet vem de ska prata med om något är dåligt är 86 procent (84 procent,2023)
  • Andelen boende i servicebostad som upplever att personalen bryr sig om dem är 92 procent (81 procent, 2023).
  • Om alla enkäters resultat slås samman har andelen som upplever att personalen bryr sig om dem minskat jämfört med förra året, i år var det 90 procent som upplever att personalen bryr sig om dem (92 procent 2023).

Kort om brukarundersökningen

Brukarundersökningen på funktionshinderområdet är en rikstäckande undersökning som genomförs årligen av Sverige Kommuner och Regioner. Undersökningen ger kunskap om hur brukarna upplever kvaliteten i verksamheterna, och används som underlag för förbättringsarbete. Utfallet av undersökningen kan mätas och jämföras med andra kommuner och därmed också användas som underlag till förbättringsarbete för kommunen. Resultatet finns tillgängligt i Kolada.