Samverkan för bästa skola: Södertäljes resa mot bättre resultat

Under de senaste tre åren har Södertälje kommun, genom projektet Samverkan för bästa skola tagit viktiga steg för att förbättra skolresultaten och skapa en mer likvärdig utbildning på flera av kommunens skolor. I fredags anordnade utbildningskontoret ett avslutningsseminarium där resultaten från projektet presenterades.

Samverkan för bästa skola (SBS) är en nationell satsning som ger stöd till skolor för att förbättra undervisningen. Målet är att alla elever ska få en utbildning som anpassas efter deras behov och förutsättningar.

– Det handlar om att hitta kraften i samverkan. Tillsammans med Skolverket, Stockholms universitet, våra egna stödresurser och med skolornas stora engagemang har vi tagit steg framåt för att ge våra elever bästa möjliga förutsättningar, säger Ingela Hamlin, utbildningsdirektör, Södertälje kommun.

Projektet som har pågått i tre år på tre av kommunens skolor, Blombackaskolan, Torekällgymnasiet och Täljegymnasiet, har fokuserat på att öka likvärdigheten och stärka kvaliteten i undervisningen. Genom att använda evidensbaserade metoder och skapa skräddarsydda insatser för varje skola har man lyckats förbättra arbetsmetoder såväl som elevernas resultat och trivsel.

Fokus på lärande och förbättring

Under seminariet delade skolornas rektorer, lärare och elever med sig av sina erfarenheter. Rektor Eva Pettersson från Blombackaskolan berättade om den resa skolan har gjort från utmaningar till att nu se förbättrade meritvärden.

– Vi hade redan börjat vårt kvalitetsarbete innan SBS, men stödet från Skolverket och Stockholms universitet har varit ovärderligt för att ta viktiga kliv framåt, säger Eva Petterson.

Bild på sven när film visas.

Kollegialt lärande viktig

På Torekällgymnasiet har kollektivt och kollegialt lärande spelat en central roll i utvecklingsarbetet.

– Vi såg snabbt hur transparens och delade erfarenheter stärkte oss i processen. Vi ser nu att arbetet har gett fina resultat hos eleverna och vi kan konstatera att vi har fler elever som tar yrkesexamen vilket är väldigt glädjande, säger Susanne Lindström, rektor på Torekällgymnasiet.

Täljegymnasiets rektor, Runar Krantz, pekade på vikten av att samordna insatser och mäta deras effekt.

– Vi såg tidigt behovet av att stärka elevernas läs- och skrivförmåga. Arbetet med lärarnas tvärgrupper, att dela erfarenheter och diskutera metoder blev en viktig del för att uppnå en förflyttning. Idag ser vi att vårt arbete har lett till tydliga förbättringar, säger Runar Krantz.

Samarbete på flera nivåer

Seminariet gästades också av Lotta Lorentzon och Eva Hoas, samordnare från Stockholms universitet, samt representanter från Skolverket. De betonade vikten av att skapa starka samverkansstrukturer för att höja undervisningens kvalitet.

– Att bygga förbättringskapacitet handlar inte bara om individuella insatser, utan om att stärka hela systemet, säger Lotta Lorentzon.

Transparens och dialog – nycklar för framgångsrikt förbättringsarbete

Grundskolans skolchef Jenny Stanser lyfte att förbättringsarbete behöver ske evidensbaserat, utifrån identifierade behov och utifrån ett datadrivet arbete, det är också viktigt med ledarskap och långsiktiga mål.

– Vi har nu en stabil grund att stå på. Med transparens och dialog kommer vi fortsätta driva förbättringsarbetet framåt, säger Jenny Stanser.

Med framgångarna som uppnåtts i samverkan för bästa skola de senaste tre åren ser Södertälje fram emot att fortsätta arbetet med att skapa en skola där alla elever har möjlighet att nå sin fulla potential.