Södertälje kommun nominerad till Årets förändringsresa
Kontaktcenter på Södertälje kommun har blivit nominerat till det prestigefyllda priset Årets förändringsresa. Priset delas ut av Brilliant Future och uppmärksammar organisationer som gjort den största positiva utvecklingen i medarbetarengagemang och kundbemötande under det gångna året.
– Jag är otroligt glad och stolt över mina medarbetare och insatserna vi gör dagligen. Att bli nominerade visar att vi är på rätt väg och att våra satsningar på medarbetarna gör skillnad för invånarna, säger Emma Tahan, resultatenhetschef på kontaktcenter, Södertälje kommun.
Engagemang och enkelhet mäts i bemötandet
Medborgarnöjdhet mäts genom enkäter där invånare som kontaktat kommunen via telefon får betygsätta vår service på en skala från 1 till 5. Parametrarna som mäts är engagemang, enkelhet, generell nöjdhet, kunskap, svarstid och uppklarning. Resultaten analyseras löpande för att identifiera förbättringsområden.
Sedan hösten 2023 har kontaktcenter jobbat aktivt med dessa fem fokusområden för att förbättra medborgarnas upplevelse. Till exempel har man jobbat med coachningssamtal, medlyssning och peptalk för att höja kvalitén på bemötandet, vilket har lett till förbättringar i samtliga mätområden.
Kontaktcenters positiva utveckling utmärker sig
Brilliant Future har baserat nomineringen på data från kund- och medarbetarundersökningar, där Södertälje kommun utmärker sig genom en positiv utveckling. Insatser som stärker organisationens arbetsklimat och förbättrar bemötandet gentemot kommunens invånare har varit centrala i arbetet.
– Nomineringen motiverar oss att fortsätta utveckla vår service och finnas där för medborgarna i ännu större utsträckning, avslutar Emma Tahan.
Vinnaren av Årets förändringsresa tillkännages den 12 februari. Här kan du anmäla dig för att se prisutdelningen digitalt.
Läs mer om Brilliant Future och övriga nomineringar.