Utmärkelser till elevhälsan och fritidshem

Den 12 februari samlades 400 fritidshemslärare och medarbetare inom elevhälsa i Stadshuset för en gemensam kompetensutvecklingsdag. Under dagen delade utbildningsnämnden ut utmärkelser för att hylla särskilda insatser inom fritidshem och elevhälsa.

Dagen bjöd på föreläsningar och seminarier som gav deltagarna ny kunskap, inspiration och metoder för att stödja elevernas lärande, främja hälsa och bygga bättre relationer i skolan. Utbildningsnämndens utmärkelser delades ut av Maria Frithz Warg, ordförande för arbets- och näringslivsnämnden, och uppmärksammade framstående insatser under året som gått.

Årets elevhälsomedarbetare och elevhälsoteam

Årets elevhälsomedarbetare blev Botros Khabout som har arbetat mot diskriminering och kränkande behandling på alla nivåer, vilket har bidragit till trygghet på Fornbackaskolan. Han har också skapat starka relationer och arbetat aktivt för att minska skolfrånvaro.

-Jag känner mig hedrad över att bli uppmärksammad idag, det känns jättekul! Vi har arbetat mycket med fokus på elevnärvaro och något som vi kallar för trivselprogrammet som fokuserar på elevernas delaktighet för att skapa en inkluderande skolmiljö, säger Botros Khabout, Fornbackaskolan.

Pris till årets elevhälsoteam gick till Charlotte Ekeroth, Karin Johansson, Carina Jedeur Palmgren, Therese Dahlberg och Birgitta Kaya på Lina grundskola, vars tvärprofessionella samarbete har förbättrat närvaro, trygghet och elevernas välmående.

Årets fritidshemslärare och arbetslag fritidshem

Prisutdelningen fortsatte med utmärkelser för fritidshem. Årets fritidshemslärare blev Sara Larsson-Fryxell på Igelsta grundskola, som med sitt engagemang har utvecklat fritidshemmet och skapat en meningsfull och lärorik verksamhet för eleverna.

En utmärkelse för årets fritidshemteam gick till Rebecka Bechairi, Mariana Hashisho, Jennifer Mete, Maria Durmaz, Silvia Selmö och Susann Mankefors på Stålhamraskolan, som genom lekfulla arbetssätt har väckt elevernas läslust och förbättrat deras läsförståelse.

-Det känns jätterolig att få ta emot en utmärkelse för vårt arbete. Vi har bland annat arbetat med högläsning för barnen och jobbat med karaktärer och rollspel för att lyfta fram barnens behov och ge dem möjlighet att uttrycka sina känslor, berättar, Rebecka Bechairi och Mariana Hashisho som arbetar på Stålhamraskolan.