Vad gäller vid försenat flyg?
Nu i sommartider kan det vara härligt att resa bort en stund. Men vilka rättigheter har du som flygresenär om ditt flyg är försenat?
Alla som flyger inom EU har rätt till service och assistans samt ekonomisk ersättning om flyget är försenat. Detta varierar dock beroende på längden av förseningen samt flygsträckan.
Vilka resor innefattar de här rättigheterna?
- Reguljärflygningar och paketresor
- Flygningar till och från flygplatser inom EU
- Gäller också flygningar från flygplatser utanför EU till flygplatser inom EU, om flygbolaget är europeiskt (alltså registrerat i EU, Island, Norge eller Schwiez
Vad gäller då om mitt flyg är försenat?
För det första så har flygbolagen en skyldighet att informera alla berörda passagerare skriftligt om vilka rättigheterna är. Vad gäller service och assistans så är de aktuella enligt följande:
- Om förseningen är 2 timmar eller mer, för flygningar som är kortare än 1 500 km
- Om förseningen är 3 timmar eller mer, för längre flygningar inom EU och för andra flygningar mellan 1 500 och 3 500 km eller
- Om förseningen är 4 timmar eller mer för flygningar som är längre än 3 500 km och utanför EU.
- Du har även rätt till mat, dryck samt gratis möjlighet att ringa, smsa eller mejla. Skulle förseningen innebära flyg nästkommande dag har du även rätt till en övernattning på hotell och transfer till och från flygplatsen.
Om det är så att flyget är försenat mer än 5 timmar så ska flygbolaget erbjuda dig pengarna tillbaka för biljetten samt en avgiftsfri resa till avgångsorten, men bara det sistnämnda om resan inte längre har något personligt syfte.
Om du råkat ut för försenat flyg eller vill veta mer om vilka rättigheter du som resenär har kan du kontakta Konsument Europa.
De kan hjälpa till vid liknande ärenden.