Färre får ekonomiskt bistånd tack vare förbättrad myndighetsutövning
Antalet personer som har ekonomiskt bistånd i Södertälje har minskat kraftigt de senaste två åren. Det är resultatet av arbetet med att utveckla myndighetsutövningen och att tydliggöra yrkesrollen socialsekreterare socialtjänsten.
Södertälje kommun har under ett flertal år bedrivet ett struktureratutvecklingsarbete inom området försörjningsstöd. Som ett resultat har utbetalningarna för ekonomiskt bistånd så gott som halverats sedan 2008.
Fokus de sista två åren har legat på att utreda rätten till ekonomiskt bistånd snarare än att se sig som en utbetalande myndighet. Arbete och försörjning, en del av socialkontoret inom Södertälje kommun, har de sista åren systematiskt arbetat med att upptäcka bidragsfusk och blivit allt duktigare på att våga ställa frågor till dem som söker ekonomiskt bistånd. Att de nya rutinerna har fått effekt är märkbart.
Allt fler personer som haft bistånd under många år har nämligen i större utsträckning slutat att ansöka när handläggarna börjat ställa kontrollfrågor. Resultaten syns i statistiken. I juni 2017 fick 4011 personer inklusive barn ekonomiskt bistånd i Södertälje. Motsvarande siffra för 2019 är 3262 personer inklusive barn.
- Myndighetens uppgift är att utreda rätten till ekonomiskt bistånd, inte säkra klientens försörjning, säger Anna Flink, resultatområdeschef på arbete och försörjning.
Modet att se och ställa frågor har lett till en ny metod. Den består av att tydliggöra krav och förhållningssätt mot både medarbetare och klienter. Beslut ska alltid vara fattat på vad myndigheten kan styrka, inte vad myndigheten fått höra. Vad som sägs vid ansökan måste styrkas i dokument. Försörjningsstöd ska vara en tillfällig insats. Arbetslinjen ska råda med målet att ingen som haft ersättning från arbete och försörjning ska behöva söka om ekonomiskt bistånd åter igen.