Turista hemma-kampanj lyfter aktiviteter i Södertälje

Badplatser, lekparker, naturupplevelser, odling, cykelleder, Torekällberget, båtturer, Tom Tits och mycket mer. Södertälje är ett fantastiskt besöksmål under sommaren. I år satsar vi extra mycket på att marknadsföra allt som finns att uppleva här. Fredagen 12 juni delas en broschyr med tips på aktiviteter ut till hushållen i kommunen.

Spridningen av coronaviruset och myndigheters restriktioner, bland annat kring resandet, gör att det blir en annorlunda sommar i år. Fler än vanligt förväntas semestra på hemmaplan i Södertälje, och fler besökare från andra kommuner förväntas komma hit. Redan förra året lanserade kommunen begreppet ”turista hemma” och arrangerade bland annat ett event i Södertälje City där olika aktiviteter och aktörer marknadsfördes. I år blir det inte något turista-hemma event, istället satsas det på olika aktiviteter för att marknadsföra allt som finns att uppleva i Södertälje under sommaren.

Vill inspirera och locka

- Coronaviruset innebär en stor prövning för näringslivet, inte minst för
besöksnäringen. Genom turista hemma-kampanjen vill vi stötta besöksnäringen i Södertälje. Vi vill inspirera och locka Södertäljebor och andra att spendera semestern här. Det finns så mycket att göra och uppleva, vi marknadsför bland annat aktiviteter, platser, naturupplevelser, bad i hav och insjö, besöksnäringstjänster och företag, säger Ulf Westman, projektledare för turista hemma-kampanjen.

ulf-1200-550.jpgUlf Westman, projektledare för turista hemma-kampanjen.

Samtidigt som vi marknadsför aktiviteter understryks även vikten av att alla följer Folkhälsomyndighetens rekommendationer. Om situationen med coronaviruset covid-19 ändras kan aktiviteter, öppettider, riktlinjer med mera ändras.

Håll koll på webbinformation och sociala medier

Håll dig uppdaterad kring vad som gäller genom att hålla koll på webbinformation och sociala medier. En del av kommunens verksamheter har egna konton på bland annat Facebook och Instagram. Se kontona under: sodertalje.se/socialamedier. Du hittar även information på: destinationsodertalje.se

Aktiviteter i Turista hemma-kampanjen

  • Webbinformation: Tips på sommaraktiviteter på Destination Södertälje webbplats.
  • Broschyren ”Turista Hemma i Södertälje” med tips och inspiration kring vad som finns att upptäcka och uppleva i Södertälje. Broschyren skickas ut till alla hushåll i kommunen den 12 juni, och finns även att hämta på olika platser, exempelvis hos Turistbyrån i Kontaktcenter i Stadshuset. Broschyren finns även att läsa digitalt på Destination Södertäljes webbplats
  • Mobil besöksservice: Håll utkik efter turistcykeln med låda som turnerar runt i Södertälje och ger tips på hur en bra turista hemma-dag kan se ut. Turnéschema kommer finnas på Destination Södertäljes webbplats
  • Annonsering på anslagstavlor, motorvägsskyltar och i tidningarna Länstidningen (LT) och Södertälje Posten (SP) samt i Sörmlandspostens sommarbilagor.
  • Infopoints, informationsställ som placeras i olika delar av kommunen.
  • Videohälsningar från aktörer inom besöksnäringen som sprids på webben och i sociala medier. Hälsningarna är bekostade av kommunen, du kan se dem på Destination Södertäljes webbplats.