Digital fixare hjälper personer över 67 år med teknik

Är du 67 år eller äldre och behöver hjälp att komma igång med digital teknik? Boka kommunens digitala fixare som kan hjälpa dig ordna mobilt bank-id, skaffa internet, använda din mobiltelefon och mycket mer. Den digitala fixaren har funnits sedan maj i år och är mycket uppskattad av de som använt tjänsten.

På beställning åker digitala fixaren Michael Hernandez ut till personer över 67 år och hjälper dem att komma igång med datatjänster, telefon- och videotjänster. Michael finns också på kommunens mötesplatser under vissa tider i sommar för att hjälpa till med tekniken.

Fixaren Michael Hernandez

Michael Hernandez

– Responsen av 67-plussarna är genomgående positiv med en rejäl dos av nyfikenhet på vad jag är för en och vad jag kan hjälpa till med, säger Michael Hernandez. När omfattningen av hjälpen går upp för de som anlitar mig blir de så otroligt tacksamma, som en dam sa – Det är en fantastiskt bra sak det här med att du kommer och hjälper mig, för vem ska jag annars vända mig till. Jag kan i lugn och ro, i deras hemmiljö, visa hur deras problem ska lösas. Jag brukar visa hur man gör, sen skriver vi en liten fusklapp och sedan låter jag dem pröva själva för att öka deras färdighet.  Eller också bara driftsätter jag deras utrustning i samarbete med leverantörernas support när det gäller teknik. Det största hindret för de som behöver min hjälp är, åtminstone inledningsvis, rädsla för att göra fel och då förstöra utrustningen.

Arbetet som digital fixare är väldigt givande, berättar Michael. De flesta jag hjälper är så tacksamma och trevliga, jag blir glad av att kunna hjälpa till. På två månader har Michael haft 16 bokningar och det finns utrymme för fler.

– Att inte kunna nyttja den digitala tekniken är ett hinder i vardagen och skapar utanförskap i samhället, säger Catherine Bohlin, resultatenhetschef för förebyggande verksamheten, en del av omsorgskontoret. Under pandemitiden har det blivit ännu tydligare då känslan av ensamhet och isolering varit påtaglig för många av kommunen äldre. Det känns därför bra att vi kan erbjuda hjälp i hur man hanterar tekniken och de e-tjänster som finns idag. Det ska inte vara ett problem att kunna koppla upp sig till en digital mötesplats för att kunna prata med nära och kära eller delta på någon av de digitala aktiviteter vi erbjuder från kommunens mötesplatser.

En demokratisk rättighet

Allt – nästan – har blivit digitalt idag. Aktiviteter genomförs via nätet, räkningar betalas digitalt, samtal sker genom video och information finns alltid tillgänglig. För den som inte hänger med eller som inte behärskar tekniken kan det skapa bekymmer, visar forskningen inom området

– Digitalisering är en demokratifråga, säger Catherine Bohlin. Vi behöver stärka den digitala kompetensen hos våra äldre så alla kan ta del av samhällets e-tjänster och vara medvetna användare av internet.

Det här är digital fixare-tjänst

  • Hur du skaffar ett mobilt bank-ID
  • Hur du kan handla hem varor på nätet
  • Hur du betalar räkningar på nätet
  • Hur du skaffar och får tillgång till internet
  • Hur din telefon fungerar
  • Hur du kan ringa med bild och ljud
  • Hur du kan surfa och hitta information på internt
  • Installera och komma igång med modem, olika appar och program
  • Rådgivning om kommunikationsappar

Du kan också kontakta Michael Hernandez för hjälp med sådant som gör att du riskerar att falla och skada dig, till exempel sätta upp gardinstång, lyfta ner saker från vinden eller höga skåp med mera.

Har du frågor om fixarservice eller vill du boka tid?

Du kan ställa frågor eller boka tid på telefonnummer 08-523 063 93, måndag-fredag kl. 08.00–15.00.

Eller skicka e-post på fixarservice@sodertalje.se så tar Fixaren kontakt med dig.