Om e-legitimation

För att legitimera dig på internet använder du e-legitimation. Det är en elektronisk id-handling som bekräftar din identitet när du gör ärenden på nätet. Du kan använda Freja e-ID+ eller BankID. Här kan du läsa mer om e-legitimationer och hur du skaffar dessa.

Vad är Freja e-ID?

Freja e-ID är ett alternativ till BankID och en statligt godkänd e-legitimation. En e-legitimation är en säker ID-handling som används för att identifiera dig på nätet. Freja e-ID blev godkänd av staten den 17 januari 2018 och nu fylls det i rask takt på med olika tjänster där du kan logga in och skriva under säkert med denna mobila ID-app, bland annat Södertälje kommun. Förutom ID-skydd kommer du ha nytta av Freja eID i många sammanhang för att göra ditt digitala liv mycket enklare och mycket säkrare.

Skillnaden mellan Freja e-ID och Freja e-ID+

Freja e-ID finns i två versioner, Freja eID Bas och Freja e-ID+, båda är gratis. Med basversionen räcker det med en självregistrering och då kan du använda appen för att exempelvis slippa hålla reda på lösenord. Med Freja e-ID+ måste du även göra en id-kontroll, vilket ger dig tillgång till fler tjänster, som inloggning till myndigheter men också id-skydd.

Hur skaffar jag Freja e-ID+?

Ladda ner appen och gör en basregistrering. Därefter väljer du ID-handling att registrera samt tar ett id-foto på ditt ansikte med appen. Sista steget är att verifiera din identitet genom ett besök hos ett ATG-ombud. I Södertälje finns ett 20-tal ombud som du kan besöka.

När du fått en bekräftelse att Freja eID+ är aktiverat kommer ID-skyddet att fungera från nästkommande dag.

Vad är BankID?

Det finns två olika typer av BankID: 1) ett kort som kräver en kortläsare för att kunna användas och 2) en fil som kan sparas på hårddisken.
Du kan installera en e-legitimation på din dator, surfplatta eller mobiltelefon. Om du har den på en mobiltelefon eller surfplatta kallas den Mobilt BankID.

Med Mobilt BankID kan du logga in på vilken dator som helst så länge du har telefonen eller surfplattan med dig.

Hur skaffar jag BankID?

Alla privatpersoner som har svenskt personnummer kan skaffa BankID genom sin bank. Ett BankID har samma värde och används på samma sätt, oavsett vilken bank som utfärdat det. Om du har en internetbank så loggar du in på den och laddar ner din e-legitimation där. Det är gratis.

En e-legitimation använder du för att på ett säkert sätt legitimera dig och göra elektroniska underskrifter. Du kan använda samma e-legitimation för flera tjänster på internet oavsett vilken myndighet, kommun eller företag som har tjänster du vill använda.

E-legitimation för dig som inte är internetbankkund

Hos Skatteverket kan du ansöka om ett id-kort om du är folkbokförd. Skatteverkets id-kort innehåller en e-legitimation från Telia som du kan använda via en kortläsare till din dator.

Giltighetstid

Giltighetstiden för en e-legitimation är begränsad. Om du får problem med att logga in bör du därför först kontrollera om giltighetstiden har gått ut och i så fall kontakta din utfärdare för att förnya legitimationen.

Spärra e-legitimationen

Om du förlorat din e-legitimation eller misstänker att den på något sätt missbrukas ska du omedelbart spärra den. Det gör du hos utfärdaren av e-legitimationen.

Om du inte har e-legitimation

Du som inte har möjlighet att själv skaffa e-legitimation men behöver hjälp med en tjänst kan ringa eller komma till Kontaktcenter på Nyköpingsvägen 26 för hjälp. 

 

Fördelar med e-legitimation och e-tjänster

Den stora fördelen med e-tjänster är att du kan utföra ärenden vid tidpunkter och platser som passar dig bäst. Du sparar tid, du slipper begränsade öppettider och telefonköer.

Södertälje kommun vill förbättra servicen till dig som medborgare, öka kvalitet och tillgänglighet, ge bättre bemötande i alla kommunens verksamheter utifrån medborgarens individuella behov, oavsett om det är via webb, telefon och eller ett personligt möte.

Vi arbetar ständigt för en effektivare administration och utökad självservice genom att utveckla och erbjuda fler e-tjänster. Du hittar dem under E-tjänster och blanketter i menyn.

Felanmälan e-tjänst

Om du upptäcker fel i någon e-tjänst vänligen kontakta Kontaktcenter för felanmälan.

Tack på förhand!