Trygghetslarmet kan du använda om du exempelvis ramlar, blir sjuk eller om det händer något när du är hemma.
Trygghetslarmets larmcentral svarar på larm dygnet runt och svarar inom 2 minuter.
Blir du akut sjuk ska du ringa larmnumret 112. Larmcentralen kan hjälpa till att ringa om du inte klarar det själv.
Trygghetslarmet består av en larmenhet och en larmknapp. Du kan välja larmknapp som halsband eller armband.
Trygghetslarmet fungerar endast i din bostad.
Under hösten och vintern 2024-2025 ska alla trygghetslarm bytas ut. Vi kontaktar dig när det är dags för byte av ditt larm.
Ansök om trygghetslarm
expand_less
expand_more
Hur mycket kostar trygghetslarmet?
expand_less
expand_more
Så här fungerar trygghetslarmet
Det här händer när du larmar
expand_less
expand_more
- Du larmar genom att trycka på larmknappen eller på den röda knappen på larmenheten.
- Larmcentralen ringer din larmenhet och frågar dig vad som har hänt via högtalaren.
- Om du behöver hjälp skickar larmcentralen personal från hemtjänsten hem till dig.
- Hemtjänsten åker hem till dig så snart de kan och hjälper dig.
Om larmcentralen inte kan höra dig när du larmat skickar den hem hemtjänsten till dig för att kontrollera hur du mår.
Ha alltid på dig din larmknapp när du är hemma
expand_less
expand_more
Ha alltid på dig din larmknapp när du är hemma. Larmknappen är vattentålig och du kan bada med den.
Prova trygghetslarmet en gång i månaden
expand_less
expand_more
Prova trygghetslarmet en gång i månaden. Tryck på larmknappen och säg till larmcentralen att du provlarmar när de svarar.
Om ditt trygghetslarm inte fungerar! Ring oss omgående. Tel. 08-523 012 34
Om du har larmat av misstag
expand_less
expand_more
· Oroa dig inte för att larma av misstag. Låt larmet gå fram och berätta att du råkade larma.
Om du reser bort
expand_less
expand_more
Är du bortrest en längre period ska du lämna larmknappen hemma. Provlarma när du kommer hem för att kontrollera att larmet fungerar.
Dörren måste gå att låsa upp av hemtjänsten
expand_less
expand_more
Använd inte säkerhetskedjan eller lås som gör att vi inte kan låsa upp dörren från utsidan. Du får betala om vi måste ringa efter låssmed.
Inspelning av larmsamtal
expand_less
expand_more
Larmcentralen spelar in alla larmsamtal. I efterhand kan behörig personal lyssna på samtal om de behöver ta reda på vad som har hänt. Inspelningar sparas i 1 år och raderas därefter automatiskt.
Ta hand om ditt trygghetslarm
expand_less
expand_more
- Om du tappat bort din larmknapp och behöver en ny. Om du inte hittar din gamla larmknapp får du betala en avgift för den nya.
- Byte av batterier. Vi byter batterier och kontaktar er när det är dags.
- Sladden till larmenheten ska sitta i eluttaget. Dra inte ut sladden till larmenheten i annat än nödfall.
- Strömavbrott. Larmenheten har ett inbyggt batteri och klarar strömavbrott i upp till 72 timmar.
Sköt om ditt larm
- Larmenheten kan dammtorkas.
- Armband/halsband kan tvättas.
- Är ditt armband eller halsband trasigt får du i första hand hjälp av din hemtjänst.
Hur vet du om larmet fungerar?
expand_less
expand_more
Larmet testas automatiskt varje dag. Är det är något fel på larmet kontaktar vi dig.
Installation av larmet och trygghetslås
När du har beviljats trygghetslarm kommer kommunens Installations- och servicegrupp att kontakta dig för att bestämma när larmet ska installeras. När du får trygghetslarm installeras ett trygghetslås på din dörr och på porten, utan kostnad. Mer information om trygghetslås
Kontrollera med ditt försäkringsbolag vad som gäller för din hemförsäkring när du lämnar ifrån dig dina nycklar till hemtjänsten.
När du inte längre behöver ditt larm eller ska flytta
Kontakta Myndigheten för äldre och personer med funktionsnedsättning för att avsluta larmet eller anmäla en flytt. Kontakta dem minst 2 veckor före flytt.
Utrustning som är förstörd eller inte återlämnas får du betala.