Aktuellt
Har din huvudman rätt till bostadstillägg från Pensionsmyndigheten? Så hjälper du till att ta reda på det
Som god man eller förvaltare kan du ansöka om bostadstillägg åt din huvudman. Bostadstillägg är ett ekonomiskt stöd som kan ges till pensionärer utöver den allmänna pensionen. Vid ansökan prövas även möjligheten till äldreförsörjningsstöd.
Tre steg för att ansöka
1. Förbered nödvändiga uppgifter
För att kunna ansöka behöver du samla in följande information om din huvudman:
- Bostadskostnad - Kontrollera hyresavier eller kontakta hyresvärden för uppgifter.
- Pension - Kontakta pensionsbolaget direkt för att få underlag om huvudmannens pension.
- Bankuppgifter - Kontakta huvudmannens bank för årsbesked eller information om tillgångar.
2. Gör en beräkning innan ansökan
På Pensionmyndighetens hemsida kan du enkelt testa om din huvudman har rätt till bostadstillägg. Ingenting registreras, och du kan testa flera gånger.
3. Ansök om bostadstillägg
Ansök enklast digitalt med e-legitimation (exempelvis BankID). Det finns även möjlighet att ansöka via blankett som kan laddas ner från hemisdan, hämtas på ett servicekontor eller beställas från Pensionsmyndighetens kundservice.
Hjälp för gode män och förvaltare med bostadstillägg
Som god man eller förvaltare kan du få stöd i processen att ansöka om bostadstillägg för din huvudman. Här är några resurser som kan hjälpa dig:
- Besök ett servicekontor för vägledning i ansökningsprocessen.
- Kontakta Pensionmyndighetens kundservice för stöd med beräkningar eller ifyllnad av blanketter.
- Delta i digitala informationmöten där du får mer kunskap om hur du kan hjälpa din huvudman med bostadstillägg. Läs mer och anmäl dig på Pensionsmyndighetens hemsida.
Tider och information om årsräkningsstugor
Snart är det dags för årets årsräkningsstugor! Här kan du som ställföreträdare få hjälp med att få din årsräkning i balans. Godmansföreningen Södertörn/Södertälje finns på plats för att svara på frågor och ge stöd i processen.
OBS! Årsräkningen ska vara påbörjad och relevanta underlag, såsom kontoutdrag, årsbesked och inkomstuppgifter, ska medtas. Stugorna är avsedda för att ge vägledning i specifika frågor, inte för att upprätta årsräkningen.
Tider och platser
Årsräkningsstugorna hålls på två följande datum och tider:
- Datum: 11 februari kl 16:00 - 18:00 Plats: Stadshuset, konferensrummet Harmoni
- Datum: 18 februari kl 17:00 - 19:00 Plats: Stadshuset, konferensrummet Harmoni
Ingen föranmälan krävs. För att ge alla möjlighet till hjälp är tiden per ställföreträdare begränsad till 15 mintuer totalt. Vid frågor, kontakta oss via kontaktuppgifterna som finns på hemsidan.
Varmt välkommen!
Aktuella driftstörningar Provisum
Här publicerar vi om det är aktuella driftstörningar i Provisum e-tjänster.
Aktuella utbildningar:
Du hittar aktuella utbildningar på sidan för utbildningar.
Överförmyndarenheten arrangerar publicerar där utbildningar men hävisar även till andra andra myndigheter och relaterade organisationer som arrangerar utbildningar inom området.
Årsräkningar
För 2024
Anmodan årsräkningar 2024. Anmodan årsräkningar 2024 har skickats ut. Redovisa din huvudmans räkenskaper i Provisum e-tjänst: Provisums E-tjänst
Support för e-tjänsten enligt följande:
Januari och februari:
- Vardagar: Måndag till fredag, kl. 08:00-19:00 (11 timmar per dag).
- Helger: Lördag och söndag, kl. 13:00-15:00 (2 timmar per dag).
Resten av året (mars till december):
- Vardagar: Måndag till fredag, kl. 12:00-17:00 (5 timmar per dag).
- Ingen helgsupport.
Det finns två (2) sätt att inkomma med årsräkning och redogörelse:
1. Genom Provisums E-tjänst med underlag
eller
2. i pappersform med kopior med underlag.
Inkommer årsräkning, bilagor eller redogörelse på annat sätt kommer det att påverka överförmyndarens bedömning av kostnadsersättning. Läs mer om e-tjänsterna här.
För 2023
Enheten har granskat alla årsräkningar som är kompletta och inkomna. Nu återstår ett fåtal där kompletteringar inväntas.
Tack för samarbete med årsräkningar 2023.
Rekryteringsportal för gode män och förvaltare
Nämnden lägger ut och förmedlar uppdrag via Recruto.
Om du vill få förfrågningar från oss om nya uppdrag behöver du därför registrera dig i Recruto. Du kommer då att få ett mejl med inloggningsuppgifter. Om du inte får mejlet titta i din skräppost. Vissa mejl filtreras bort felaktigt.
Om du inte vill åta dig några fler uppdrag behöver du inte registrera dig i Recruto.
Digitala tjänster för ställföreträdare hos Försäkringskassan
En ställföreträdare kan ansöka om ersättning för sin huvudman digitalt via Mina sidor hos Försäkringskassan.
Från den 7 januari 2025 öppnar e-tjänsten för att beställa underlag inför årsredovisningen till Överförmyndarnämnden.
Läs mer hos Försäkringskassan
Digitala tjänster för ställföreträdare (forsakringskassan.se)
Bra att veta för dig som god man och förvaltare
Bankärenden för annans räkning - tre utbildningsfilmer
Svenska Bankföreningen har tagit fram tre korta utbildningsfilmer för den som behöver hjälpa någon i sin närhet med bankärenden när personen av olika anledningar inte längre kan sköta sin ekonomi på egen hand.
I de tre filmerna:
- Anhörigbehörighet
- Framtidsfullmakt
- God man och förvaltare berättar Richard Edlepil som är jurist på Svenska Bankföreningen på ett överskådligt och lättbegripligt sätt om vad en ställföreträdare får och inte får göra med andras medel.
Bankföreningen har även tagit fram broschyren Framtidsfullmakt, anhörigbehörighet, god man och förvaltare. Vad gäller för mig?
Se filmerna och broschyrerna på Bankföreningens hemsida.
- personÖverförmyndarenheten Telefontid måndag - onsdag klockan 10.00 - 12.00. Överförmyndarenheten
-
homeNyköpingsvägen 26
151 89 Södertälje - phone08-523 037 80
- mailoverformyndarnamnden@sodertalje.se