Cykelgarage Järna

Nu har det nya cykelgaraget i Järna öppnat. Nu kan du registrera dig och parkera i cykelgaraget. Här hittar du information om hur du gör för att använda cykelgaraget.

Cykelgaraget vid Järna är tillgängligt dygnet runt, för en säker och smidig parkering. Här kan du också ladda din elcykel och förvara saker i skåp. Utanför cykelgaraget finns en cykelservicestation som är tillgänglig för alla.

För att få tillgång till cykelgaraget registrerar du dig enkelt enligt nedan.

Adress: Järna station, Norra Järnvägsgatan
Öppettider: 00–24
Pris: 100 kr för 30 dagar, alternativt 20 kr per dygn
Platser: 56 varav fyra lådcyklar

Så här använder du cykelgaraget

Så här gör du expand_less expand_more
1. Bli användare expand_less expand_more

Månadsparkering och abonnemang
Registrera dig via triply.se/sodertalje eller skanna QR-koden som finns på skylten bredvid dörren. Klicka på knappen ”Pröva på”. Fyll i din mejladress, mobilnummer och välj ett lösenord. Lägg till betalmedel.

Kontrollera så att din mejladress stämmer eftersom det är dit aktiveringen av den digitala nyckeln från tjänsten Parakey skickas. Om du skrivit in fel mailadress klickar du på länken för att uppdatera mailadressen.

Avsluta abonnemang

Vill du avsluta ditt abonnemang behöver du säga upp detta senast 2 dagar innan sista dag för abonnemanget (nästa förlängning). Detta gör du på triply.se, välj ”Dina tjänster” och tryck på Säg upp.

Dygnsparkering
Klicka på länken triply.se/sodertaljedygn för att komma till dygnsparkering. För att checka in din cykel behöver du abonnera på tjänsten ”Dygnsparkering”.

Abonnemanget är kostnadsfritt, och varje påbörjat dygn kostar 20 SEK (24 timmar). Max antal dygn att parkera cykeln är 10, dvs maxtaxan är 200 kr. Behöver du parkera längre än 10 dygn ska du välja månadsparkering. Du debiteras i samband med att du hämtar din cykel.

Incheckning och hämtning sker i appen Triply. När du checkar in respektive hämtar din cykel får du tillfällig access till garaget (15 minuter). Du får inbjudan till digital nyckel i samband med din första incheckning.

2. Digital nyckel expand_less expand_more

Gå in i din mejl som du har registrerat och klicka på länken som Parakey har skickat för att ladda ner Parakeyappen och din digitala nyckel, som du sedan använder för att öppna dörren i cykelgaraget. Klicka på knappen ”Klicka här för att komma i gång”.
Nu kan du börja använda garaget.

I Parakey-appen ser du bara de dörrar i din närhet som går att låsa upp med Parakey. Klicka på önskad dörr för att låsa upp. När du står utanför cykelgaraget kan du även föra din telefon över klistermärket med Parakey-loggan så dyker ett meddelande upp i din telefon som du klickar på och så öppnas dörren. Har du en telefon som är äldre än fem år måste du öppna appen för att öppna dörren.

Bra att veta expand_less expand_more

Bra att veta

Cykelgaraget är låst och endast de som hyr parkeringsplats har tillträde till cykelgaraget. Cykelgaraget kan komma att kameraövervakas. Södertälje kommun ansvarar inte för skador på cykel eller dess tillbehör, förlust av cykel eller andra personliga tillhörigheter som förvaras i cykelgaraget och förvaringsskåpen. Tänk på att alltid låsa din cykel noggrant. Eventuell stöld ska polisanmälas. Du kan beskriva händelsen i ett mejl till oss eller Triply. En cykel som finns kvar efter att abonnemanget har löpt ut är inte Södertälje kommuns ansvar, men får omhändertas enligt Södertälje kommuns rutiner.

I garaget finns förvaringsskåp för engångsanvändning när cykeln står parkerad. Du använder valfritt betal- eller SL-kort som nyckel för att låsa skåpet. I skåpet finns även möjlighet att ladda ditt elcykelbatteri.

För frågor angående tillträde, abonnemang eller din betalning kontakta support@triply.se.

För övriga frågor angående cykelgaraget kontakta Kontaktcenter Södertälje kommun, mejl: kontaktcenter@sodertalje.se eller Telefon: 08-523 010 00

Frågor och svar expand_less expand_more
Vad kostar det att använda tjänsten? expand_less expand_more

Det kostar 100 kr för 30 dagar för månadsparkering/abonnemang. Du måste aktivt avsluta ditt medlemskap minst två dagar innan dina nuvarande 30 dagar löper ut. Gör du inte det förlängs det automatiskt med 30 dagar.
Du kan också välja dygnsparkering. Varje påbörjat dygn kostar 20 SEK (24 timmar). Du kan parkera din cykel max 10 dygn, dvs maxtaxan är 200 kr. Behöver du parkera längre än 10 dygn ska du välja månadsparkering. Du debiteras i samband med att du hämtar din cykel.

Hur får jag tillgång till cykelgaraget? expand_less expand_more

Gå in på triply.se/sodertalje klicka på knappen ”Registrera mig” och följ instruktionerna. Du behöver ett Bank-ID och ett giltigt bankkort till hands. För att aktivera din digitala nyckel öppnar du det mejl som du har får skickat till dig via Parakey när du har registrerat ditt konto i Triply.

Hur länge får jag parkera min cykel? expand_less expand_more

Du får parkera din cykel i cykelgaraget så länge du vill när du är medlem. Du kan när som helst hämta ut den och ställa tillbaka den.

Hur används mina användaruppgifter? expand_less expand_more

I enlighet med GDPR och enligt de användarvillkor du godkänner.

Var ligger cykelgaraget? expand_less expand_more

Cykelgaraget ligger vid Järna station på Norra Järnvägsgatan, vid anslutning till stationen.

Vilka öppettider har cykelgaraget? expand_less expand_more

Cykelgaraget är öppet dygnet runt. 

Hur fungerar in- och utpassage till cykelgaraget? expand_less expand_more

För att kunna komma in i cykelgaraget så måste du registrera dig och teckna ett abonnemang eller dygnsparkering. Det gör du på triply.se/sodertalje. När du har registrerat dig får du ett mejl skickat till dig från Parakey för att ladda ner din digitala nyckel.

För att komma in i huset för du din telefon över det Parakey-märke som sitter till höger om dörren. En meddelande dyker upp på telefonen – klicka på meddelande så öppnas dörren. Du behöver alltså inte öppna Parakey-appen för att öppna dörren. Det räcker med att för telefonen/blippa telefonen över Parakey-märket.


Om du har problem med din mobila nyckel via Parakey, vänligen hör av dig till support@triply.se

Jag kan inte öppna dörren fast jag för telefonen över Parakey-märket vid dörren? expand_less expand_more

Har du en Iphone som är lite äldre fungerar det inte att endast föra telefonen över Parakeymärket. Då behöver du öppna Parakey-appen och trycka på lås upp.

Vad gör jag om någonting runt eller i cykelgaraget inte fungerar? expand_less expand_more

För frågor angående webbsidan, tillträde, ditt abonnemang eller din betalning kontakta
support@triply.se.

För övriga frågor gällande byggnaden cykelgaraget, ring eller mejla Kontaktcenter Södertälje kommun. Telefon: 08–523 010 00. E-post: kontaktcenter@sodertalje.se

Vad händer om min cykel blir stulen från garaget? expand_less expand_more

Södertälje kommun ansvarar inte förlust av cykel, för skador på cykel eller dess tillbehör, eller andra personliga tillhörigheter som förvaras i cykelgaraget. Garaget kan komma att kameraövervakas.

Det är din hemförsäkring som gäller i de allra flesta fall om din cykel blir stulen. 

Vad händer om jag glömmer att hämta ut min cykel efter att jag har avslutat mitt medlemskap? expand_less expand_more

Om du avslutat ditt abonnemang ska du senast vid abonnemangsperiodens utgång avlägsna cykeln ur garaget. Cykel som finns kvar efter att abonnemanget har löpt ut får omhändertas av Södertälje kommun enligt kommunens riktlinjer för omhändertagande av cyklar.

Efter uppvisande av identitetshandling och nyckel till cykellås lämnas cykeln ut. Användare är inte berättigad till ersättning för eventuella skador som har samband med cykelns avlägsnande eller förvaring. Om cykeln inte har efterfrågats av användare inom tre månader efter att abonnemangsperiodens utgång anses cykeln övergiven och hanteras enligt kommunens rutiner för övergivna cyklar. 

Det fungerar inte att registrera betalkort via webben/nekad betalning expand_less expand_more

Om det finns pengar på kontot är det vanligaste skälet till nekad betalning att betalkortet inte är upplåst för internet-handel (du ändrar detta enkelt via din internetbank). Vad kan du göra?
1. Pröva att betala med ett annat betalkort om du har möjlighet till det.
2. Om kortet inte är öppet för e-handel, öppna det för all e-handel på bankens webb eller i din bank-app.