Tillfälliga farthinder

Om du bor i Södertälje kommun kan du ansöka om att få ställa ut blomlådor eller få ett mindre gupp på din gata över sommarmånaderna. Syftet är att öka tryggheten i bostadsområdet, öka möjligheten för boende att själva påverka sin gatumiljö samt öka hastighetsefterlevnaden.

Vad kan jag ansöka om? 

Du kan ansöka om att få tillstånd att ha två blomlådor eller "låna" ett fartgupp av kommunen på din gata för att sänka hastigheterna och öka tryggheten. Blomlådorna ska vara utformade enligt ritningar som tillhandahålls av kommunen och det är boende själva som ansvarar för odling och skötsel under perioden.

Perioden då blomlådor och fartgupp får vara på gatan är 1 maj - 30 sep.

Villkor för att ansöka:

  1. Du och en granne (ni måste vara från två olika hushåll) kan vara kontaktpersoner under hela perioden.
  2. Närmsta grannar/berörda av farthindren ska lämna sitt gokdännande 
  3. Det ska finnas minst 10 fastigheter på gatan
  4. Gatan består av villor och eller radhus
  5. Gatan är kommunal 
  6. Gatan har hastighetsbegränsning 30 km/h
  7. Gatan får ha max 300 fordon passerande per dygn. 

Är du osäker på punkt 3-7 kan du prova att ansöka ändå.

Buss, parkering och dagvatten är också aspekter som bedöms vid ansökan.

När och hur kan jag ansöka? 

Du söker via en e-tjänst som är öppen mellan den 15/1-28/2. Tänk på att du behöver ha förberett medgivandet från dina grannar samt kontaktuppgifter till de som kommer att vara kontaktpersoner. En mall för medgivande och kontaktuppgifter finns längre ner på denna sida, om du samlat underskrifter på annat sätt går det också bra så länge det går att bifoga i e-tjänsten och innehåller samma information.Tillåtna filtyper vid bifogande i e-tjänsten är doc, docx, jpeg, jpg, pdf och png.  

Det är samhällsbyggnadskontoret som utfärdar tillstånd. När ansökningstiden har gått ut kommer vi att välja ut de gator som passar bäst för farthinder/blomlådor och meddelar då boende. Beslut tas baserat på aspekter som rör bland annat dagvatten, dagslägets hastighetsefterlevnad, trafikflöde och gatans bredd.  

Om du får tillstånd:

Du kan ladda ner ritning för blomlådorna längre ner på denna sida. Reflexer tillhandahålls av kommunen. Kommunen kommer också ta kontakt med dig, och vi hjälps åt att besluta om lämplig plats för blomlådorna. Farthindret kommer vi att montera i närheten av din fastighet, på lämplig plats. 

Ansvar och åtaganden

Åtaganden vid tillstånd för blomlådor expand_less expand_more

Kommunens ansvar:

  • Tillhandahålla reflexer för blomlådorna
  • Bestämmer var blomlådorna ska placeras
  • Tar emot och hanterar klagomål som inkommer till kommunen, kontaktpersoner får även hänvisa klagande till kommunen.
  • Finnas tillgängliga för kontaktpersoner vi frågor.

 

Kontaktpersonernas ansvarar: 

  • Tillhandahålla kommunen med 2 kontaktpersoner från olika hushåll. Om båda kontaktpersoner är borta under samma tidsperiod behöver under perioden behöver en ny kontaktperson utses tillfälligt och kontaktuppgifter till denna behöver skickas till kommunen.
  • Samla in medgivande från närmsta berörda grannar.
  • Ha uppsikt över blomlådorna; se till att de är i gott skick, står rätt placerade och planterade med levande blommor som vattnas när det behövs.
  • Tar bort blomlådorna vid slutadum för perioden (sista september).
  • Vara tillgänglig för kommunen om problem uppstår.
Åtaganden vid tillstånd för farthinder expand_less expand_more

Kommunens ansvar:

  • Tillhandahåller farthindret.
  • Bestämmer var farthindret ska placeras samt levererar, bultar fast och hämtar det vid start- och slutdatum.
  • Återställer asfalten efter att farthindret tagits bort.
  • Tar emot och hanterar klagomål som inkommer till kommunen, kontaktpersoner får även hänvisa klagande till kommunen.
  • Finnas tillgängliga för kontaktpersoner vi frågor.

 

Kontaktpersonernas ansvar:  

  • Tillhandahålla kommunen med 2 kontaktpersoner från olika hushåll. Om båda kontaktpersoner är borta under samma tidsperiod behöver en ny kontaktperson utses tillfälligt och kontaktuppgifter till denna behöver skickas till kommunen.
  • Samla in medgivande från närmsta berörda grannar.
  • Ha uppsikt över farthindret; se till att det är i gott skick, är fortsatt rätt placerat och inte flyttas på eller vandaliseras.
  • Vara tillgänglig för kommunen för uppföljning (samtal) samt om problem uppstår.