Föreningsbidrag

Den ideella föreningsverksamheten är viktig för att vi alla ska kunna ha ett gott liv med en bra fritid. Föreningsverksamheten är också viktig i arbetet med att skapa en meningsfull fritid för ungdomar. Därför stödjer kommunen föreningslivet genom att ge bidrag till olika typer av föreningsverksamhet.

Nu är det dags att söka bidrag för 2025

Ansökan är öppen mellan 11 november och 15 december 2024.

Ansökningar som har skickats in senast den 15 december kommer att granskas av Kultur- och fritidskontoret. Till underlag för granskning ligger årsmöteshandlingar, ansökan, tidigare dialogmöten och eventuella åtgärdsplaner.

Idrottsföreningar och studieförbund har särskilda sista ansökningsdatum för aktivitetsbidrag, nämligen 25 februari och 28 februari 2025.

Regler och riktlinjer för föreningsbidrag 2025 expand_less expand_more

Nu har vi nya regler och riktlinjer för föreningsbidrag och de gäller från 1 januari 2025.
Regler och riktlinjer föreningsbidrag 2025.pdf

Se genomgång av regler och riktlinjer för föreningsbidrag

Den 11 november höll vi en digital träff för att gå igenom de nya riktlinjerna för föreningsbidrag. Du kan nu se inspelningen där Adel Eliasi, områdeschef på Kultur- och fritidskontoret, går igenom de nya riklinjerna. Här kan du ta del av inspelningen.

Har du fler frågor om föreningsbidrag är du välkommen att höra av dig till forening@sodertalje.se.

Så söker du föreningsbidrag, steg för steg expand_less expand_more

Ansökningsperioden är den 11 november till och med 15 december. 

Så här gör du steg för steg när du ansöker:

  1. Gå in på webbsidan https://sodertalje.fri-go.se/bidrag/

  2. Logga in uppe i högra hörnet. Använd de inloggningsuppgifter som föreningsservice skickade till din förenings ordförande när ni registrerade föreningen i kommunens föreningsregister

Har ni problem med inloggningsuppgifterna vänder ni er till föreningsstöd. 

  1. Om det var länge sedan ni uppdaterade föreningens uppgifter i föreningsregistret får du nu upp en sida med uppgifter där det högt upp i mitten finns en röd text där det står Nytt godkännande krävs. Då gör du så här:
  2. Klicka på den blå länken webbförening, eller gå in på Föreningsadministration. 
  3. Logga in med föreningens inloggningsuppgifter, samma som du använde på bidragssidan.
  4. Kontrollera att alla uppgifter stämmer, uppdatera om det behövs.
  5. Tryck på knappen för att godkänna era roller, tryck på knappen uppgifter.
  6. Nu ska det rödmarkerade försvunnit och era uppgifter godkända.
  7. Gå tillbaka till sidan med din bidragsansökan.
  8. Välj de kategorier för föreningsbidrag som din förening har möjlighet att söka. Vet du inte vilken kategori ni tillhör för du muspekaren över dokumentets högra sida så kommer en liten hand upp som visar vilken kategori ni tillhör.
  9. Fyll i alla uppgifter som efterfrågas.
  10. Tryck på fortsätt, och sedan på godkänn.
    Du är inte färdig ännu. Men nu har ansökan skickats till kommunen, och högst upp på sidan ser du att din ansökan har fått ett nummer som du kan använda om du vill ställa frågor, ändra eller komplettera i din ansökan. Kontakta då föreningsstöd. 
  11. Tryck på fortsätt.
  12. Nu ska du bifoga dokument som handlar om din förening. Du kan läsa mer om dokumenten under rubriken Det här behöver du när du söker föreningsbidrag. 

Om du redan har laddat upp ett dokument kan du välja alternativet Redan insänt, och har du ännu inte tillgång till dokumentet kan du välja alternativet Ladda upp senare. När du då ska ladda upp dokumentet går du in på bidragssidan under dokumenthantering, eller så går du in i föreningsregistret genom att använda funktionen Föreningsadministration.  

Ladda upp:

  1. Årsmötesprotokollet
  2. Ekonomiska berättelsen, med både resultat och balansräkning
  3. Revisionsberättelsen
  4. Verksamhetsberättelsen.
  5. Verksamhetsplanen för det år man söker bidrag

Se till att du laddar upp dokumenten under rätt årtal. Observera att det senaste datumet för att skicka in dessa bilagor är samma som för ansökan, senast den 15 december.

  1. Klicka på Fortsätt för att avsluta ansökan.
  2. Vill du titta på ansökan kan du gå in under Bidrag och sedan Lista bidrag. Vill du se på filerna du laddat upp går du in på Dokumenthantering och väljer Lista uppladdade filer.
  3. Om du har laddat upp alla filer vi frågat efter och fyllt i alla fält i ansökan är du nu klar med din ansökan. Beslutet om bidrag fattas i februari av enheten Fritid och förening på delegation från nämnden, eller av Kultur- och fritidsnämnderna (KFN och KDN). 
  4. Har du problem med din ansökan, kontakta föreningsstöd. 
Vad är föreningsbidrag? expand_less expand_more

Kommunen betalar ut bidrag för olika typer av föreningsaktiviteter. Reglerna för bidrag beslutas av Kommunfullmäktige och sammanställs i dokumentet Regler och riktlinjer för föreningsbidrag. 

Vilka kan söka föreningsbidrag? expand_less expand_more

Ett generellt svar på den frågan är att studieförbund och ideella organisationer och föreningar som verkar i Södertälje kan söka bidrag om de har minst 20 medlemmar och uppfyller vissa villkor. För att få en fullständig lista över de villkor som gäller, läs vad Kommunfullmäktige beslutat i dokumentet Regler och riktlinjer för föreningsbidrag. 

Kan helt nya föreningar söka föreningsbidrag? expand_less expand_more

Ja, om ni uppfyller villkoren för kommunens olika föreningsbidrag kan ni söka bidrag fast föreningen är alldeles ny. Läs om villkoren i Regler och riktlinjer för föreningsbidrag. 

Kontakta sedan oss handläggare på föreningsservice. 

Vilka bidrag kan en förening söka? expand_less expand_more

Södertälje kommun kallar alla bidrag till föreningar med ett gemensamt namn för kommunalt föreningsbidrag. Vad föreningen kan söka bidrag för beror på vilken typ av förening det är; vi har valt att kalla det vilken kategori föreningen tillhör.

Du kan läsa om vilka bidrag just din förening kan söka i dokumentet Regler och riktlinjer för föreningsbidrag.

När kan man söka föreningsbidrag? expand_less expand_more

För att din förenings ska kunna söka kommunalt föreningsbidrag måste den finnas med i kommunens föreningsregister

Ansökningstiden för bidrag 2025 är den 11 november till och med 15 december. 

Det här behöver du när du söker föreningsbidrag expand_less expand_more

För att ni ska kunna ansöka om föreningsbidrag måste föreningen vara med i kommunens föreningsregister

Ansökningsperioden är den 11 november till och med 15 december. 

Här har vi listat de uppgifter om din förening som du behöver ha tillgång till för att kunna söka:

  • inloggningsuppgifterna till föreningsregistret
  • senaste årsmötesprotokollet
  • ekonomiska berättelsen, med både resultat och balansräkning
  • revisionsberättelsen
  • verksamhetsberättelsen
  • en verksamhetsplan för det år som bidragsansökan gäller.

Dokumenten ska vara i format med ändelserna pdf, xls, xlsx, doc, docx, txt, bmp, gif, jpg eller jpeg. De får inte vara tyngre än 4 MB och ska vara de senast aktuella. Det innebär att om du ansöker om bidrag för 2025 kommer årsmötesprotokollet vara från 2024, den ekonomiska berättelsen, revisionsberättelsen och verksamhetsberättelsen gälla för 2023 och verksamhetsplanen vara för 2025.